Palmuöljyn käyttö kiellettävä Suomessa valmistettavissa tuotteissa

Palmuöljyn käyttö kiellettävä Suomessa valmistettavissa tuotteissa

23.11.2018

VN/6301/2018

Ehdotamme, että palmuöljyn käyttö Suomessa valmistettavissa elintarvikkeissa ja tuotteissa kielletään.

Mitä palmuöljy on

Palmuöljy on palmun hedelmämallosta saatua kasviöljyä. Se on yksi laajimmin käytetyistä kasviöljyistä jota käytetään sekä ravintoöljynä että saippuateollisuuden raaka-aineena sekä nykyisin mm. Biodieselin valmistukseen. Noin 80 % maailman palmuöljytuotannosta käytetään elintarviketeollisuudessa. Palmuöljyä käytetään yhä useammissa elintarvikkeissa kuten perunalastuissa, kekseissä, einesruoissa, margariineissa ja jäätelöissä (Wikipedia).

Palmuöljyn vaikutus terveyteen

Palmuöljy sisältää runsaasti tyydyttyneitä rasvahappoja (Wikipedia). Ravitsemuksellisesti palmuöljy on huono vaihtoehto (Yle). Ruokaöljyjä tutkiva EU-komitea on julkaissut tiedotteen jossa sen puheenjohtaja Helle Knutsen varoittaa palmuöljyn käyttöön liittyvistä riskeistä etenkin imeväisille ja alle 18- vuotiaille. ”On riittävästi todisteita siitä, että palmuöljyn glysidoli aiheuttaa syöpää. Siksi ESFA ei ole antanut turvallisia käyttörajoja esimerkiksi GE:lle", Knutsen toteaa ATL-verkkolehden haastattelussa maanantaina (Maaseuduntulevaisuus).”

Palmuöljyn vaikutukset luontoon

Yksi merkittävimmistä metsäkadon aiheuttajista Kaakkois-Aasian sademetsissä on laajeneva palmuöljyn tuotanto (WWF). Sekä WWF että Greenpeace ovat kiinnittäneet huomiota siihen, että palmuöljyn viljelyksen laajeneminen tuhoaa arvokkaita luontokohteita, makean veden ekosysteemejä, nopeuttaa lajien sukupuuttoon kuolemista sekä ilmastonmuutosta ja vaarantaa yhteisäjen toimeentuloa. Orankien arvellaan kuolevan sukupuuttoon Singaporessa 5-10 vuodessa mikäli metsän tuhoaminen jatkuu nykyisellä tahdilla (Wikipedia).

Ilmasto

Greenpeacen mukaan Indonesian kasvihuonepäästöt ovat maailman kolmanneksi suurimmat USA:n ja Kiinan jälkeen. Suurimpana syynä pidetään metsien ja turvesoiden raivaaminen, kuivaminen ja polttaminen joiden myötä ilmaan vapautuu valtavat ilmastopäästöt. Indonesian metsätuho on nopeampaa kuin missään muualla maailmassa. Suurin syy metsäkatoon Indonesiassa ja muualla Kaakkois-Aasiassa on palmuöljyn tuotanto.
Jopa viidennes maailman kasvihuonepäästöistä aiheutuu metsäkadosta joka on enemmän kuin maailman lento-, juna-, ja autoliikenne yhteensä (Greenpeace).

Kuinka välttää palmuöljyä

Palmuöljy on merkattu elintarvikkeisiin ja tuotteisiin eri nimikkeillä. Kaikki nämä merkitsevät palmuöljyä ja tarkoittaa että tuote sisältää sitä:

Vegetable Oil, Vegetable Fat, Palm Kernel, Palm Kernel Oil, Palm Fruit Oil, Palmate, Palmitate, Palm olein, Glyceryl, Stearate, Stearic Acid, Elaeis Guineensis, Palmitic Acid, Palm Stearine, Palmitoyl Oxostearamide, Palmitoyl Tetrapeptide-3, Sodium Laureth Sulfate, Sodium Lauryl Sulfate, Sodium Kernelate, Sodium Palm Kernelate, Sodium Lauryl Lactylate/Sulphate, Hydrated Palm Glycerides, Etyl Palmitate, Octyl Palmitate, Palmityl Alcohol, Laureth-7, Steareth-2, Cocamide MEA (fatty acid-derived) Cocamiede DEA (fatty acid derived), Stearamidopropyldimethylamine, Cetyltrimethylammonium chloride, Isopropylmyristate, Caprylic/capric Trigylceride, Fatty Isethionates (SCI), Alkylpolyglycoside (APG), Laurylamine oxide (Greenpalm).

Sertifioitu palmuöljy

RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil) on kestävän palmuöljyn yhdistys joka on kehittänyt kestävän palmuöljytuotannon kriteerit ja periaatteet, joiden mukainen viljely estäisi tuotannon kielteiset vaikutukset kuten arvokkaiden sademetsien tuhoamisen. Näiden kriteerien mukaan olennaista on mm. Läpinäkyvyys, ympäristävastuu ja luonnon motimuotoisuuden suojelu (WWF).

Greenpeacen mukaan palmuöljykauppiaat eivät voi lupauksista huolimatta taata ettei myyty palmuöljy ole aiheittanut metsätuhoa. Tutkimuksessa tutkittiin kymmentä indonesialaista ja malesialaista palmuöljyn tukkukauppiasta ja näistä yksikään ei pystynyt osoittamaan ettei heidän palmuöljynsä ole metsätuhoa aiheuttaneilta alkutuottajilta (Greenpeace).

Palmuöljylle vaihtoehto

Palmuöljyä voidaan korvata esimerkiksi rypsiöljyllä (Fazer.). Estrella on luopunut palmuöljyn käytöstä ja käyttää tuotteissaan nykyään ainoastaan auringonkukkaöljyä, rapsiöljyä, salpuun öljyä sekä sheaöljyä (Estrella.).

Sonja Tigonen Ulkomaat

Sonja Tigonen Ulkomaat