Rehellistä ruokaa

10.5.2013

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 10.11.2013.

Rehellistä ruokaa

10.5.2013

OM 95/52/2013

Suomalaiset ja suomessa asuvat ovat oikeutettuja tietämään ostamansa ruoka/elintarviketuotteen todellisen sisällön, ilman että se tarvisi lukea hyvin pienellä tuoteselosteesta, tms. pakkauksen jollakin sivulla. Ruoan olisi siis vastattava rehellisesti sitä tuoteryhmää mitä sen sanotaan olevan. Mehun tarvitsee olla valmistettu siitä ainesosasta, jota sen sanotaan olevan, jne. Lihapullat eivät voi olla lihajätettä, tms.
Aivan niin kuin autona ei voida myydä rollaattoria, vaikka siinäkin on renkaat ja se on liikkumisväline.
Kansalaiset ovat oikeutettuja saamaan ja ostamaan rehellistä ruokaa. Mikäli joku tuottaja haluaa myydä marjamehua jossa ei ole ko.marjaa lainkaan tai vain hyvin vähän, tarvitsee heidän keksiä sille oikea ja tuotetta vastaava tuotenimi.
Pelkkä tuotteen ulkonäkö ei voi olla peruste myydä jotain tuotetta ko.tuotteena.

Kuluttajat kokevat tulleensa huijatuiksi ostoksissaan, koska eivät ole saaneet sitä tuotetta jonka ovat luulleet ostavansa.
Oikeanlainen ruokavalio on hyvin tärkeä tekijä ihmisen hyvinvoinnissa. Se on niin tärkeä tekijä, että sen kanssa on oltava rehellinen - jotta kuluttaja, tavallinen ihminen tietää mikä tai mitä on hänen syömänsä tuote.

Jyri-Lasse Keränen

Jyri-Lasse Keränen