Kansallisen sinikantisen passin palauttaminen käyttöön

30.11.2018

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta tunnistautua sähköisesti, voit tehdä kannatusilmoituksen tulostettavalla esitäytetyllä lomakkeella.

Kansallisen sinikantisen passin palauttaminen käyttöön

30.11.2018

VN/6389/2018

Ehdotamme kansalaisaloitteella lainvalmisteluun ryhtymistä kansallisen sinisen passin värin palauttamiseksi Suomen Tasavallan kansalaisille.

Suomen itsenäisyyden aikana ennen EU-jäsenyyttä suomalaisilla oli käytössä kansalliset sinikantiset passit. Suomen passi oli tuolloin arvostettu matkustusasiakirja, sillä jo passin väristä oli nähtävissä, että henkilö oli hyvämaineinen Suomen kansalainen. Suomalaiset tunnettiin rehellisinä ja luotettavina, eikä Suomesta tullut esimerkiksi kansainvälisiä terroristeja.

Euroopan Yhteisön jäsenyyden myötä passien väri päätettiin muuttaa salassa kansalta ja useimpien suomalaisten tahdon vastaisesti ilman julkista keskustelua muutoksesta.

Kun Ajan Suunta -lehti lopulta toi asian julki, oli jo liian myöhäistä vaikuttaa asiaan. Passin uusi väri oli viininpunainen, joka on nykyään käytössä Euroopan Unionin jäsenvaltioilla Kroatiaa lukuunottamatta, joka säilytti kansallisen passin värin. Sama viininpunainen väri on käytössä myös ainakin EU:n ulkopuolisilla Makedonialla, Turkilla ja Albanialla. Perinteisesti punainen passin väri on käytössä kommunistisilla tai sosialistisilla mailla.

Väri ei siis toimi tunnisteena, josta voitaisiin päätellä onko kyseessä EU-jäsenvaltion kansalainen, eikä EU:n suositus passin väristä ole sitova, toisin kuin suomalaisille uskoteltiin. Euroopan Yhteisö on myöskin lakkautettu jo vuonna 2009.

Sininen passin väri tulisi palauttaa Suomen Tasavallan kansalaisille.

• Paperilomakkeet

Tähän mennessä muualla kerättyjen kannatusilmoitusten yhteismäärä

Kerääjän ilmoittama arvio: 0 kpl

Esitäytetty kannatusilmoituslomake tulostettavana PDF-lomakkeena

Vastuuhenkilöt keräävät kannatusilmoituksia aloitteeseensa paperilomakkeella. Jos haluat tehdä kannatusilmoituksen paperilomakkeella verkkopalvelun sijaan, tulosta alla oleva PDF-lomake, täytä siihen tietosi ja lähetä se oheiseen postiosoitteeseen. Postittaminen tapahtuu kannattajan kustannuksella ja vastuulla.

Marco de Wit Mäkipäänkatu 45 A 6 33500 Tampere

Olli Heikkilä Tampere