Muovinkierrätysastiat pakollisiksi taloyhtiöiden ja julkisten alueiden jäteastioihin

24.10.2018

1 629 kannatusilmoitusta

24.10.2018

VN/5879/2018

Ehdotamme, että muovinkierrätysastiat tulevat pakollisiksi taloyhtiöiden ja julkisten alueiden jäteastioihin.

Muovijäte ja siitä syntyvä mikromuovi ovat aikamme suurimpia ympäristöongelmia. Maailmanlaajuisesti esimerkiksi meriin päätyy vuosittain 5 – 13 miljoonaa tonnia muovia, ja muovi kattaa meressä olevasta roskasta yli 80%. Muoviroska vahingoittaa maan ja merten eläimistöä ja päätyy ravintoketjussa myös ihmisiin.

Muovia kierrättämällä voidaan vähentää paitsi muovijätteen ja mikromuovin syntymistä, myös muovintuotantoa. Nykyisin vain alle 30% EU:n alueella syntyvästä muovijätteestä kierrätetään. Suomessakin muovijätettä ryhdyttiin lajittelemaan vasta vuonna 2016. Taloyhtiöiden ja julkisten (kunnallisten) alueiden jätepisteisiin lisättävien erillisten muovinkeräysastioiden avulla muovin kierrätys helpottuisi ja tulisi mahdolliseksi kaikille.

EU:n jätedirektiivi tähtää siihen, että vuoteen 2025 mennessä EU:n alueella muovista kierrätettäisiin yli 50%. Suomi voisi muovinkierrätykseen tähtäävän jätehuoltolain avulla toimia muovinkierrätyksen edelläkävijänä ja tukea muun muassa YK:n kestävän kehityksen tavoitteita (Agenda2030), joiden edistämiseen se on sitoutunut.

Aloite on tehty Unesco-koulujen Let's Get Global -hankkeen yhteydessä Vaasan lyseon lukion, Jyväskylän lyseon lukion ja Helsingin kielilukion opiskelijoiden kesken.

Linkit muihin verkkosivuihin

Aurora Granholm Helsinki