Vakuutusoikeuden lakkauttaminen

Vakuutusoikeuden lakkauttaminen

3.12.2018

VN/5688/2018

Vaadin eduskuntaa ryhtymään välittömiin toimenpiteisiin vakuutusoikeuden toiminnan lopettamiseksi, jotta kansalaisten luottamus pystyttäisiin palauttamaan Suomen oikeusjärjestelmään . Eduskunnan tulee käynnistää tarvittavat toimenpiteet käräjä- ja hovioikeuksien vahvistamiseksi vakuutusoikeuden tehtävien hoitamiseksi.

Kirjallisesti ja suljetusti toimiva vakuutusoikeus on 88-100 prosenttisesti päättänyt valitukset vakuutusyhtiöiden hyväksi. Tämä herättää kansalaisissa suurta epäilystä puolueellisesta käsittelystä. Henkilö joka on tehnyt kantelun vakuutusoikeuteen ei saa puolustautua eikä todistaa suullisesti kokemaansa epäoikeudenmukaisuutta, tästä todisteena on tilastot jonka mukaan vakuutusoikeudessa oli vuonna 2017 vain 2 suullista käsittelyä kaikista 6469 vakuutusoikeuden käsittelystä. Tämä on vastoin kansainvälisiä oikeusperiaatteita ja rikkoo perustuslain 6§ välillistä syrjintää. Suora lainaus:
" Perustuslaissa kielletään myös välillinen syrjintä eli sellaiset toimenpiteet, joiden vaikutukset tosiasiallisesti – vaikkakin vain välillisesti – johtaisivat syrjivään lopputulokseen. Suosinta tai jonkin yksilön tai ryhmän asettaminen etuoikeutettuun asemaan on niin ikään kiellettyä, jos se asiallisesti merkitsisi toisiin kohdistuvaa syrjintää "
Myös vakuutusoikeuden päätösten 80 vuoden salassapito rikkoo ihmisten perusoikeutta tietää ne tosiseikat joihin itseään koskeva vakuutusoikeuden tekemä päätös on perustunut.
Vakuutusoikeus ei nauti kansalaisten luottamusta ja on näin ollen haitaksi myös muiden oikeusasteiden luottamukselle.

Linkit muihin verkkosivuihin

Nico Ojala Turku