Metsästyksen salliminen luonnonsuojelualueella, luonnonsuojelulain 1996/1096 13§ kohta 5 annetun lain muuttamiseksi.

15.10.2018

15.10.2018

VN/5485/2018

Kansalaisaloite eduskunnalle luonnonsuojelulain 1996/1096 13§ kohta 5 annetun lain muuttamiseksi.

Aloitteen allekirjoittaneet kansalaiset esittävät, että luonnonsuojelulaki 1996/1096 13§ kohta 5 muutetaan kokonaisuudessaan niin että riistanhoitotyö mahdollistetaan luonnonsuojelualueilla ja niiden välittömässä läheisyydessä.
Luonnonsuojelualueisiin liittyvää lainsäädännön muuttaminen katsotaan tärkeäksi päätökseksi ehkäistä ja torjua haitallisten vieraslajien sekä jo luontoon integroituneiden vieraslajien levittäytymistä ja niiden mukana tulevien haittojen sekä tautien torjuntaa.
Laki nykyisellään antaa otolliset olosuhteet haitallisten vieraslajien sekä haitallisten lajien turvalliseen lisääntymiseen luonnonsuojelualueilla ja näiden välittömässä läheisyydessä, täten vaarantaen luonnon monimuotoisuuden sekä alkuperäislajien tuvallisuuden sekä näiden lisääntymisen.

Tietyt lajit ovat jo määritelty kansallisesti ja jopa EU tasolla haitallisiksi vieraslajeiksi. Näiden metsästämiseenkin on sallittu poikkeuksellisia keinoja, joilla pyritään ehkäisemään lajien leviäminen. Olisi siis erittäin tärkeää saada myös luonnonsuojelulaki sellaiseen muotoon, joka mahdollistaa tehokkaan ennaltaehkäisevän toiminnan, jotta Suomen luonto sekä siellä elävä alkuperäiseläimistö ei kärsisi vieraslajien asettumisesta Suomen luontoon.
Huomioitavaa on se että nykyisillä metsästyslailla, asetuksilla sekä lajikohtaisilla rajoituksilla kyetään suojelemaan ja turvaamaan riistaeläinten kannanmäärä myös luonnonsuojelualueella.

Petri Pekkanen Vihti

Petri Pekkanen Vihti