Arndt Pekurisen teloituspäivästä virallinen liputuspäivä

1.5.2013

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 1.11.2013.

Arndt Pekurisen teloituspäivästä virallinen liputuspäivä

1.5.2013

OM 94/52/2013

Esitämme, että 5.11.1941 murhatun aseistakieltäytyjä Arndt Pekurisen kuolinpäivästä tehdään virallinen liputuspäivä.

Arndt Pekurinen oli vakaumuksellinen aseistakieltäytyjä, joka vietti 1930-luvun alussa yli kaksi vuotta vankilassa kieltäydyttyään asepalveluksesta aikana, jolloin siviilipalvelun suorittaminen ei ollut vielä mahdollista. Talvisodan puhjettua Pekurinen määrättiin aiemmin kärsimästään rangaistuksesta huolimatta aseisiin ja hänen kieltäydyttyään hänelle langetettiin jälleen vankilatuomio. Jatkosodan aikana Pekurinen määrättiin uudelleen aseisiin, joista hän vakaumuksen miehenä jälleen kieltäytyi. Tämän seurauksena tuleva Mannerheim-ristin ritari, kapteeni Pentti Valkonen määräsi Pekurisen teloitettavaksi.

Sodan päätyttyä aloitettiin Pekurisen murhaa käsittelevä tutkinta, joka kuitenkin päätettiin tuloksettomana, eikä syyllisiä tuomittu. Pekurinen ei varmasti ollut ainoa sodan aikana teloitettu aseistakieltäytyjä, eikä kaikkia tapauksia luultavasti edes tunneta. Pekurisen tapaus on kuitenkin niin laajalti ja yksityiskohtaisesti tunnettu, että hänen hahmonsa on noussut jonkinlaiseksi aseistakieltäytymisen symboliksi Suomessa.

Pekurisen kuolinpäivän julistaminen viralliseksi liputuspäiväksi olisi kunnianosoitus ja maineenpuhdistus ihmiselle, jonka julmaa kohtelua ja murhaa valtio ei ole koskaan virallisesti tunnustanut. Lisäksi liputuspäivä voisi samalla olla rauhan ja eettisen vakaumuksen vapauden juhlapäivä. Edellä mainitut arvot ovat keskeisiä nyky-yhteiskunnasamme, mutta ne eivät vielä ole saaneet omaa liputuspäiväänsä. Pekurisen kunniaksi määrättyä liputuspäivää voitaisiin kutsua esimerkiksi "vakaumuksen ja vapauden päiväksi".

Jani Koskinen

Jani Koskinen