Palkallinen saattohoitovapaa

Palkallinen saattohoitovapaa

14.5.2018

VN/1476/2018

Ehdotan ryhtymistä lain valmisteluun 1-3kk palkallisen saattohoitovapaan mahdollistamiseksi. Sen tulisi olla mahdollista omaiselle tai läheiselle, joka haluaa osallistua kuolevan läheisensä hoitoon.

Tavoitteena on mahdollistaa kotisaattohoidon toteutuminen myös pitkien välimatkojen alueilla, yksin asuvilla ja välttää vuodeosastohoito silloin, kun potilas toivoisi saattohoidon toteutuvan kotona.

Palkallinen saattohoitovapaa mahdollistaisi omaiset tai muun läheisen osallistumisen kuolevan potilaan saattohoitoon kodinomaisissa olosuhteissa.

Kotisaattohoito nojautuu jo tällä hetkellä suurelta osin omaisen aktiivisuuteen ja osallisuuteen. Saattohoitovapaa toisi hoitavalle läheiselle tunnustuksen ja roolin. Tämä yhteiskunnan tunnustama rooli ja vapaa omasta arjesta helpottaisi myös omaisen sopeutumista tilanteeseen. Kaikilla haja-asutusalueilla kotisaattohoitoon ei voida tarjota samanlaisia resursseja kuin kasvukeskuksissa. Omaisen rooli näillä alueilla korostuu.

Tällä hetkellä omaisen osallistuminen hoitoon on kirjavan käytännön alaista. Vapaita (esim. palkaton virkavapaa, vuorotteluvapaa) myönnetään eri tavoin tai ei lainkaan. Palkattomaan vapaaseen harvalla on varaa. Sairaslomaa ei saa vaikka ei olisi työkykyinen omaisen ollessa kuolemassa. Tilanne on epätasa-arvoinen.

Omaisen tuottama hoiva vähentää merkittävästi sairaalahoidon ja muun laitoshoidon tarvetta, mikä tuottaa yhteiskunnalle valtavia säästöjä. Kustannukset kotihoidossa ovat vähäisemmät, vaikka palkkaan suhteutettu vapaa otettaisiin käyttöön.

Useissa julkiskeskusteluissa peräänkuulutetaan kuntien velvoittamista laadukkaaseen saattohoitoon. Tarvitaan yhteistyötä. Tämän aloitteen sisältö on yksi keino laadun parantamisessa.

Minna Kiljunen Joensuu

Minna Peake Kontiolahti

Minna Kiljunen Joensuu
Osastonylilääkäri, Palliatiivinen keskus Siun Sote Noljakantie 17aC, 80140 Joensuu