Lakkautetaan puoluetuki – puoluetuki on demokratian irvikuva!

20.4.2018

1 968 kannatusilmoitusta

Lakkautetaan puoluetuki – puoluetuki on demokratian irvikuva!

20.4.2018

Lakiehdotus

OM 100/52/2018

Aloitteen ensisijainen kieli

Puoluelain 9 § (30.12.2015/1688) poistetaan

1) Esitämme puoluetuen ja siihen sisältyvän lehdistötuen lakkauttamista. Ajamme asiaa myös eduskunnassa jos sinne pääsemme Nukkuvien puolue - Nukkuvat ry (rp) listalta.

2) Puoluetuki ylläpitää niiden valtaa, joilla valta on. Siinä ei ole mitään reilua uusia yhteiskunnallisia ajatuksia esittäviä tahoja kohtaan, saati kansalaisten hyvinvoinnin edistämistä kohtaan. Verovaroin rahoitettu puoluetuki on järjetön yhtälö demokraattisen oikeusvaltion kannalta.

3) Jos Suomessa ei olisi puoluetukea, nykysysteemin haastajat olisivat edes yhdessä asiassa tasaveroisia eduskuntapuolueiden kanssa. Kun puoluetuki 1960-luvulla luotiin, elimme eri maailmassa, jossa ei ollut joukkorahoitusta, somea eikä sähköisiä viestintävälineitä. Kukin puolue hankkikoon 2000-luvulla rahoituksensa niin kuin parhaakseen näkee lain ja hyvän moraalin puitteissa. Äänestäjät ratkaiskoot, ei nykyinen valta-asema, ahneus ja oman edun tavoittelu, joita kaikkia puoluetuki edustaa.

4) Jokaisen eduskuntapuolueen pitäisi maalaisjärjellä ajatellen olla jäävi puoluetukiasiassa. Eduskuntapuolue voi äänestää uskottavasti ainoastaan puoluetuen lakkauttamisen puolesta. Tarinan mukaan eräs puolue vaati takavuosina ennen jytkyään pitkään tuntuvia leikkauksia puoluetukeen. Leikkausesitys jäi lopulta kuitenkin tekemättä, koska se oli kuulemma hukassa A4-paperin kääntöpuolella...

5) Puoluetuen määrä Suomessa on ollut viime vuosina 30-36 milj. euroa vuodessa. Suomessa maksetaan Luxemburgin jälkeen EU:n toiseksi eniten puoluetukea äänestäjää kohti. Suomalaispuolueet saivat puoluetukea 12,25 euroa äänestäjää kohden. Kaikkien EU-maiden keskiarvo on vain 3,73 euroa. (HS 16.4.2012)

6) Puoluetuen uudistukset viime vuosina ovat olleet kosmeettista räpeltämistä asiassa, jossa on tietoisesti luotu kuva "jatkuvasta parantamisesta" - hyvin tuttua suomipolitiikan muiltakin saroilta. Puoluetuen ainoa tosiasiallinen uudistaminen tarkoittaisi koko puoluetukijärjestelmän lakkauttamista.

7) On hyvä pohtia sitä, miten puoluetuki on vuosikymmenten saatossa vaikuttanut suomalaisen yhteiskunnan nykyiseen vakavaan ylipolitisoitumiseen? Entä miten puoluetuki on osaltaan vaikuttanut jopa miljardiluokan välillisen poliittisen korruption ja väärien valtamekanismien rakentumiseen jokaiselle isolle valtapuolueelle?

8) Miten puoluetukiasiaan liittyy valtamediamme harjoittama nykysysteemin suoranainen portinvartiointi ja haastajien kuoliaaksivaikeneminen - 18 milj. euron lehdistötuki liitettiin muutama vuosi sitten osaksi puoluetukea. Miten toimiva on suomalainen nykydemokratia, jossa suuret mediamonopolit julistavat suurelle yleisölle olevansa "riippumattomia", vaikka ovat tosiasiallisesti hyvin lähellä "entistä" omaa valtapuoluettaan?

***
Demokratiaan pitäisi kuulua se, että parhaat yhteiskunnalliset ajatukset, ovatpa ne syntyneet missä tahansa, voivat tulla laajasti yleisön tietoisuuteen ja keskusteluun sekä lopulta nousta uudeksi lainsäädännöksi tai lainsäädäntöä yksinkertaistamaan.

Parhaat ajatukset voivat syntyä vain siellä, missä on sopivat edellytykset uuden yhteiskunnallisen ajattelun syntymiselle. Edellinen ei todellakaan tarkoita vain eduskuntapuolueita ja niiden sisäpiiriä sidosryhmineen, yhteiskuntamme nykypelin menestyjiä - entä jos koko nykypeli on väärä?

Ei pidä tuudittautua siihen, että kaikki on hyvin, jos meillä on mm. kansalaisaloitepalvelu tai Ylen vaaligalleria. Valitettavasti samalla, kun olemme saaneet demokratian kannalta eräitä hyviäkin uudistuksia, ovat valtapuolueet ja niiden sidosryhmät pitäneet huolen siitä, että olemme samaan aikaan ottaneet vähintäänkin yhtä monta demokratian taka-askelta valtapuolueiden pitäessä nykypelissä helposti asemansa.

Näihin asioihin on suorassa yhteydessä nykyinen 30-36 milj. euron yhdistetty puolue- ja lehdistötuki, jota esitämme lakkautettavaksi.

Esimerkiksi kansalaisaloitteista eduskuntapuolueet ja niiden sidosryhmät poimivat toisinaan oman ideologiansa mukaisen aloitteen ja aloittavat massiivisen some- ja mediakampanjan niiden hyväksi eli oman valtansa pönkittämiseksi. Tuon ne tekevät miljoonien eurojen puoluetukirahan siivittämänä samalla kun me ruohonjuuritason toimijat joudumme miettimään jokaisen kymmenen euron Facebook-markkinoinnin hyvinkin tarkasti, onhan kyse omista rahoistamme.

Poliittiseen valtapeliin sopiva valtapuolueen tai sen sidosryhmän valitsema kansalaisaloite on esillä mediassa lähes kaikkialla. Samaan aikaan monet erinomaisetkaan uudet avaukset kansalaisaloitepalvelussa eivät pääse valtamediaamme rivilläkään, jos ne jotenkin uskaltavat haastaa nykysysteemiä – esimerkkinä vaikkapa Nukkuvien tammikuussa 2018 aloittama "Kansalaispalkka nyt!" -kansalaisaloite. (Toivoa sopii taas, että tämä aloite olisi poikkeus tuosta säännöstä?)

Ylen vaaligalleria on myös ajatuksena hyvä. Mutta kuinka moni suomalainen tajuaa sen, että pikkuhiljaa samalla kun olemme saaneet mm. vaaligallerian, on maamme "sitoutumattomasta" valtamediasta (ml. Yle) tullut yhä enemmän valtapuolueiden tosiasiallista äänenkannattajamediaa, jonne haastajilla ei ole mitään asiaa toimituksellisiin juttuihin? Vallan vahtikoira on muuttunut vallan sylipuudeliksi viimeisten vuosikymmenten aikana.

Lehdistötuen liittäminen osaksi puoluetukea joitakin vuosia sitten on vienyt asioita entisestään huonompaan ja epädemokraattisempaan suuntaan.

Nykyinen puoluetukijärjestelmä on demokratian irvikuva. Valtapuolueidemme harjoittamasta jopa miljardiluokan poliittisesta välillisestä korruptiosta voimme puhua enemmän vasta sen jälkeen, kun suora puoluetuki on ensin raivattu pois matkalla kohti oikeasti toimivaa demokratiaa Suomessa.

Näpit irti verorahoistamme ja seis yhteiskunnallinen latistus - lakkautetaan puoluetuki!

Petri Hirvimäki Jyväskylä

Petri Hirvimäki Jyväskylä