Maakuntauudistus estettävä ympäristön suojelun vaarantavana.

9.3.2018

Maakuntauudistus estettävä ympäristön suojelun vaarantavana.

9.3.2018

OM 78/52/2018

Lakiin tulee kirjata yhden lupaa myöntävän ja valvojan viranomaisen mallin estäminen ympäristöasioissa ja velvoittaa valtiota ylläpitämään riippumatonta ympäristöasioiden valvojaa vähintään nykyistä mallia mukaillen.

Maakuntauudistus ja sen ympäristöhallintoa muuttavan osan voimaantulo on estettävä ympäristöä vaarantavana muutoksena.
Maakuntauudistuksessa aluehallintovirastot (avi) ja elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskukset (ely) aiotaan yhdistää uudeksi lupa- ja valvontavirastoksi, jonka nimeksi tulee Luova. Jos uudistus menee nykymuodossaan läpi, on se vakava uhka ympäristölle.
Tämä pitää estää lailla. Nykyisellään muutos vie viranomaisilta mahdollisuuden valittaa mahdollisista ympäristöä vaarantavista hankkeista, koska esityksessä samat viranomaiset päättäisivät ympäristö- ja vesilupien myöntämisestä yrityksille sekä samaan aikaan valvoisivat ympäristön etua. Tässä on selkeä ristiriita ja valitettavasti tällainen järjestelmä on uhka nimenomaan luonnolle ja ympäristölle.
Luovaa koskien hallitus määräsi jo poistettavaksi 2017 ehdotuksen, jossa Luovaan esitettiin perustettavaksi erillinen ja riippumaton valvontayksikkö joka ajaisi yleistä etua.
Poliitikkojen puheet riittävästä sisäisestä valvonnasta eivät riitä vaan luonto ja ympäristö tulee turvata täysin riippumattomalla yksiköllä jota ELY-keskus edustaa nykymallissa.
Sama virkamieskoneisto ei voi sekä myöntää ja valvoa omia antamiaan lupia. Ympäristö jää väistämättä kakkoseksi, koska ehdotettu malli poistaa valitusoikeuden päätöksiä koskien, vaikka ne olisivat selkeästi yhteisiä etuja sekä arvoja vastaan.

Marko Reinikainen Kouvola

Marko Reinikainen Kouvola