Tasaava Eläkeindeksi

19.3.2018

Aloite ei saanut vaadittua 50 kannatusilmoitusta 19.4.2018 mennessä.

Tasaava Eläkeindeksi

19.3.2018

OM 61/52/2018

Taittuva Eläkeindeksi muutetaan Tasaavaksi Eläkeindeksiksi.

Taitetun indeksin voimassa olo aikana työeläkkeet ,ovat jääneet erittäin paljon jälkeen yleisestä tulokehityksestä. Näitä eläkkeitä, jotka ovat olleet voimassa jo ennen taitetun indeksin voimaantuloa tulisi välittömästi korottaa vosittain.
Yleiskorotuksena, joka ylittää yleisen kustannusten nousun 2 % alle 1300 €
eläkkeisiin.
Yli 1300 € eläkkeisiin sovellettaisiin prosentti korotusta. joka alkaisi 0 % ja nousisi vuosittain siten, että saavuttaisi 15 vuoden aikana saman nousuprosentin, kuin nuo alle 1300 € eläkkeet.
Näiden henkilöiden, joiden eläkkeet ovat jääneet takuueläkkeen 760 € / kk tasolle,
toimeentulo on heikentynyt taitetun indeksin aikana huomattavasti. Johtuen prosenttipohjaisista korotuksista, jotka eivät tuo riittävää ostovoiman lisäystä näihin pieniin eläkkeisiin.
Tämä 20 vuotta kestänyt eläkkeiden realitason heikentäminen, vaikeuttaa myös kuntien mahdollisuutta hoitaa vanhusten terveydenhoitoa. Tulevien soteratkaisujen vuoksi terveyskeskusmaksut tulevat nousemaan , joka osaltaan vaikeuttaa eläkeläisten toimeentuloa.
Tällä leikkauksella uusien eläkkeiden korotuksista,jotka ovat myöntämishetkellä ajantasaiset,säästettäisiin eläkerahastoja. Jos näihin uusiin eläkkeisiin tulisi heti täysi korotus, se rasittaisi kohtuuttoman paljon eläkerahastoja. Kun käytetään esityksemme mukaista kustannuksia tasaavaa ja kohdennettua ratkaisua. Voittajia ovat kaikki osapuolet. Joskin on myönnettävä , että tämän asian eteenpäin vieminen vaatii solidaarisuutta uusien eläkkeiden saajilta.

Jos mitään muutosta ei tehdä
Näiden uusien eläkeläisten maksukyky tulee heikkenemään aivan samoin, kun nyt on käynyt taitetun indeksin vuoksi. Jos lakia ei muuteta oikeudenmukaisemmaksi.

Tämä tasaavan järjestelmän ansiosta olisi mahdollista säilyttää eläkerahastot hyvällä tasolla. Ja auttaa vähävarasinta väestöä selviämään arjesta.

• Muu verkkopalvelu
  • Paperilomakkeet

Tähän mennessä muualla kerättyjen kannatusilmoitusten yhteismäärä

Kerääjän ilmoittama arvio: 0 kpl