Väärä psykiatrinen diagnoosi tulee katsoa potilasvahingoksi

5.3.2018

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 5.9.2018.

Väärä psykiatrinen diagnoosi tulee katsoa potilasvahingoksi

5.3.2018

OM 56/52/2018

Somaattisella puolella väärä diagnoosi johtaa vääränlaiseen hoitoon ja tällöin seuraukset katsotaan potilasvahingoksi. Tällöin myös korvaus potilasvahingosta on mahdollista. Psykiatrisella sektorilla tällaista ei vielä ole olemassa, vaikka se on aivan yhtä tärkeää. Pahimmassa tapauksessa psykiatrista potilasta voidaan hoitaa tyystin väärin vuosikausia tai mahdollisesti koko hänen loppuelämänsä ilman, että potilas milloinkaan saisi tarvitsemaansa apua. Hän saattaa myös käyttää lääkärin ohjeiden mukaista lääkitystä aivan turhaan, jos kyseessä on väärä diagnoosi. Psyykenlääkkeet ovat usein myös somaattisesti haitallisia, joten niiden turha käyttäminen on vahingollista. Jos väärä psykiatrinen diagnoosi katsottaisiin hoitovirheeksi ja vääränlainen hoito korvauksen arvoiseksi potilasvahingoksi, koko psykiatrinen hoito voisi kokea myönteisen uudistuksen, sillä tällöin kaikkein tärkein asia psykiatrisen potilaan hoidossa tulisi paremmin toteutetuksi, koska diagnosointi vaatisi erityistä tarkkuutta ja enemmän aikaa potilaan omaan tarinaan ja taustoihin tutustumiseen.

Myös psykiatriselle potilaalle kuuluu ihmisarvo. Sellainen arvo, että jos häntä on kohdeltu väärin, on myös hänen kokemansa vääryydet korvattava.

Linkit muihin verkkosivuihin

Ira-Maria Veitturi