KANSANÄÄNESTYS MAAKUNTA- JA SOTE-UUDISTUKSESTA

5.3.2018

OM 58/52/2018

Aloitteen ensisijainen kieli

Maakuntahallinnon perustamisesta järjestetään kansanäänestys.

Laista, jolla uudistetaan Sosiaali- ja Terveyspalvelujen sosiaali- ja terveydenhuollon rakenne, järjestetään kansanäänestys.

Hallitus on valmistellut lakia, jolla luodaan Suomeen uusi hallintotaso. Muutos on suurin sitten Euroopan Yhteisöön liittymisen. EU:n liittämisestä järjestettiin kansanäänestys.

Hallitus on valmistellut lakia, jolla Sosiaali- ja Terveyspalvelujen järjestämistä muutetaan merkittävästi.

Molemmat muutokset ovat merkittäviä ja käytännössä peruuttamattomia, joten näiden päätösten seuraukset ovat kauaskantoisia. Maakuntahallinto ei ollut eduskuntavaalien teemana ennen vaaleja ja hallinnon uudistus esiteltiin vasta hallitusohjelmassa, eikä näin ollen mitään kansalaiskeskustelua maakuntahallinnosta käyty. Lisäksi hallituksessa on puolue, jota ei edes ollut olemassa eduskuntavaalien aikaan, eikä sen kannatusta ole mitattu vaaleissa.

Näin mittavan hankkeen todellinen kannatus on syytä tarkastaa aidosti demokraattisella tavalla.

On siis perusteltua, että molemmista lain muutoksista järjestetään kansanäänestys. Äänestyksessä voi olla erilliset kysymykset koskien maakuntauudistusta ja Sosiaali- ja Terveyspalvelujen järjestämistä, mutta äänestys voidaan järjestää samassa äänestystapahtumassa. Vaihtoehtoisesti voi olla vain yksi kysymys jossa päätetään sekä Maakunnista että Sosiaali- ja Terveyspalveluista.

Juha Kettunen Espoo

Juha Kettunen Espoo