Ammattiyhdistysliikkeiden yleishyödyllisyys statuksen poisto / Muutos TVL 22.1 §

25.2.2018

1 359 kannatusilmoitusta

25.2.2018

OM 50/52/2018

Perusteluissa esitettyä esimerkkiä käyttäen, on perusteltua esittää seuraavaa:

A) Poistaa ammattiyhdistysliikkeiltä yleishyödyllisen yhdistyksen status.

tai

B) Muutosta tuloverolain pykälään 22.1 § ja asettaa yleishyödyllisten yhdistysten sekä säätiöiden verovapaille tuloille euromääräinen yläraja.

Tuloverolain mukaan yleishyödyllinen on sellainen yhdistys tai säätiö, joka toimii yksinomaan ja välittömästi yleiseksi hyväksi, toiminta ei kohdistu vain rajattuun henkilöpiiriin eikä se tuota toimintaan osallistuville taloudellista etua osinkona, voitto-osuutena eikä kohtuullista suurempana palkkana tai muuna hyvityksenä.

Tuloverolain (TVL) 22.1 §:n mukaan yhteisö on yleishyödyllinen, jos

1) se toimii yksinomaan ja välittömästi yleiseksi hyväksi aineellisessa, henkisessä, siveellisessä tai yhteiskunnallisessa mielessä;

2) sen toiminta ei kohdistu vain rajoitettuihin henkilöpiireihin;

3) se ei tuota toiminnallaan siihen osalliselle taloudellista etua osinkona, voitto-osuutena taikka kohtuullista suurempana palkkana tai muuna hyvityksenä.

Esimerkki tämän hetken yleishyödyllisyydestä:

Ammattiyhdistysliikkeiden edustajat ja heihin kytkeytyvät poliitikot esiintyvät mielellään julkisuudessa silloin, kun keskustelu veronkierron haitoista nousee pintaa. Paheksunnan määrällä ei silloin ole rajaa, kun varakkaat yksityishenkilöt tai yritykset harrastavat laillista verosuunnittelua.

Ammattiyhdistysliikkeet ovat saaneet viimeisten vuosien aikana lähes 100 miljoonaa euroa VVO:n vuokraosinkoja. Ammattiliitot kuittaavat vuokratuotoista verovapaat osingot, koska ovat juridisesti yleishyödyllisiä yhdistyksiä. Vuokrien nousua maksetaan siis suuressa määrin pienituloisille maksetuilla asumistuilla. Tämän lisäksi järjestelmä toimii automaattisesti osinkojen korotusautomaattina eli vuokrien noustessa nousevat myös asumistuet.

Ammattiyhdistysliikkeiden pelkästään VVO:sta vuosittain saamien miljoona osinkojen perusteella voi perustellusti kysyä: Ovatko ne oikeutettuja nauttimaan yleishyödyllisyyden statusta viitaten laissa määritettyyn taloudellisen edun tavoitteluun?

Linkit muihin verkkosivuihin

Juha Porkka Turku