Mielenterveyslain mukainen pakkohoito pääsääntöisesti lopetettava

Mielenterveyslain mukainen pakkohoito pääsääntöisesti lopetettava

1.2.2018

OM 28/52/2018

Mielenterveyslain mukaan henkilöä voidaan hoitaa hänen tahtoaan vastaan. Mielenterveyslakia on muutettava siten, että mielisairaaksi arvioitu henkilö saadaan vain sulkea suljetulle osastolle, mutta häntä kohtaan ei saa pääsääntöisesti tehdä tahdonvastaisia lääkehoitotoimenpiteitä hänen niistä kieltäydyttyään.

Nykyinen mielenterveyslaki mahdollistaa henkilön pakkohoidon mielenterveyssyillä, mikä rikkoo voimakkaasti yksilön vapautta päättää asioistaan. Mikäli henkilö on vaaraksi itselleen tai muille, tai mielisairauden todennäköisesti pahentuessa, voidaan henkilön turvallisuus taata pelkällä suljetulla osastolla pitämisellä ilman lääkehoitoa.

Norjassa terveysministeriö on antanut määräyksen antaa psykiatrisia lääkkeettömiä hoitoja. Suomen pitäisi muuttaa lainsäädäntöään sekä hoitokäytäntöään tukemaan lääkkeettömiä psykiatrisia hoitoja, sillä tutkimusten mukaan psykiatrinen lääkehoito voi kroonistaa potilaan tilaa ja pidemmän päälle huonontaa hoitotuloksia.

Tomas Ukkonen Riihimäki

Tomas Ukkonen Riihimäki