Kansalaisten toimintamahdollisuudet digiloikan aikana turvattava

11.1.2018

Aloite ei saanut vaadittua 50 kannatusilmoitusta 11.2.2018 mennessä.

Kansalaisten toimintamahdollisuudet digiloikan aikana turvattava

11.1.2018

OM 19/52/2018

Me kansalaisaloitteen laatijat ehdotamme, että eduskunta ja hallitus tekevät toimenpideohjelman, säätävät vaadittavia lakeja ja asetuksia joilla turvataan myös manuaalit palvelut kaikille ja erityisesti ikääntyville, vanhuksille ja muuten estyneille. Näin turvattaisiin kaikkien mahdollisuus toimia ja vaikuttaa yhteiskunnan täysivaltaisina jäseninä Suomen digiloikan aikana ja epätavallisissa tilanteissa.

Digitalisaatio ja verkkopalvelut on kehitetty Suomessa hyvin pitkälle. Tästä huolimatta tulisi varmistaa että jo olemassaolevat ja hyvintoimivat manuaaliset palvelut säilyvät meille kaikille epätavallisissa tilanteissa (esim.sähkökatkot) sekä jatkuvat suurelle joukolle ihmisiä, vanhuksille, vammaisille ja muille. Suurella osalla heistä ei ole taitoja ja mahdollisuuksia edes välttävästi toimia verkossa ja internetpalveluissa. Näitä ongelmia ilmenee kaikkialla, sosiaali- ja terveyspalveluissa, taloudellisissa asioissa, pankeissa, luottolaitoksissa, e-kaupankäynnissä ja kansalaisten peruspalveluissa esim.liikkumispalvelut, asiakirja- ja verotusasioissa. Nyt kun asiakas ei osaa toimia verkossa, neuvonta on pääasiallisesti kehotus etsiä toimintaohjeita verkossa. - Tällöin muodostuu tilanteita jotka ovat jopa nöyryyttäviä.

Lea Lauriala Helsinki

Lea Lauriala Helsinki