Mopoautojen kieltäminen

6.4.2013

1 544 kannatusilmoitusta

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 6.10.2013.

Mopoautojen kieltäminen

6.4.2013

OM 78/52/2013

Ajoneuvolaki 3 luku 13 § kumottava.

Eli mopoautoja ei sallita liikenteessä.

Tämä ns. "mopoauto", eli kevytnelipyörä aiheittaa tottumattoman kuljettajan käsissä paljon vaaratilanteita. Liikennesääntöjä ei osata, eikä vaadita edes kunnolla. Teoriakoe on liian helppo ja menee arvaamalla läpi, autokoulua ei vaadita eli kuljettaja on pelkän heppoisen teorian varassa.

Liikenteessä tämä kevytnelipyörä max 45km/h huippunopeudellansa jo 60km/h alueella aiheuttaa vaaran. Kuvitelkaa tilanne että ajatte jonossa, edessä on mopoauto joka liikkuu n.45km/h ja itse lähestyt 60km/h teet jarrutuksen, mutta takanaoleva ei tajua, että edessä on hitaasti kulkeva pieni ajoneuvo eikä tajua että olet hidastanut. Seuraa melkovarma peräänajo.

Mopoautot ovat liikenneriski sekä muille että sen kuljettajalle.

Niin Pohjolan, Tapiolan kuin If-vakuutusyhtiönkin mukaan mopoautoja päätyy vuosittain lunastukseen huomattavan paljon suhteessa henkilöautoihin.

Vuoden 2012 viimeisenä päivänä Suomessa oli liikennekäytössä 2 560 190 henkilöautoa ja 7 078 mopoautoa. Samana vuonna Autovahinkokeskus Oy:n lunastukseen päätyi noin 14 000 henkilöautoa, eli 0,5 prosenttia kaikista liikennekäytössä olleista henkilöautoista. Näin ollen joka kahdessadas henkilöauto päätyi lunastukseen.

Vuonna 2012 Autovahinkokeskus lunasti mopoautoja noin 360 kappaletta, eli 5,1 prosenttia kaikista mopoautoista; ainakin joka kahdeskymmenes mopoauto kolaroidaan siis lunastuskuntoon.

Tämä nostaa vakuutusten hintoja tuntuvasti.

On edesvastuuntonta sekä lainsäätäjältä että vanhemmilta päästää lapsia i liikenteeseen näillä "leikkiautoilla" raskaampien autojen sekaan yleistä liikenneturvallisuutta vaarantamaan.

Mopoautot tulisi kieltää liikenteestä.

Juha Rytkönen

Juha Rytkönen