Parturi-kampaamoalan palveluiden arvonlisävero alas!

8.4.2013

2 011 kannatusilmoitusta

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 8.10.2013.

Parturi-kampaamoalan palveluiden arvonlisävero alas!

8.4.2013

Lakiehdotus

OM 81/52/2013

Ehdottaisimme että nykyinen 24 % arvonlisävero alennettaisiin parturi-kampaamoalan palveluissa 9 %:iin. Tästä hyötyisi KAIKKI, kuluttajat, parturi-kampaajat ja yrittäjät!

Vuonna 2011 arvonlisävero parturi-kampaajilla oli 9 % ja vuonna 2012 se nousi rajusti 23:een, vuonna 2013 nousi 24:ään! Tämä on nyt vaikuttanut siten että palveluhinnat ovat parturi-kampaamoissa nousseet dramaattisesti. Suomessa tarvitsee n 99 % kuluttajista nämä palvelut, mutta hintojen nousun takia kuluttaja on joutunut vähentämään käyntejään. Kuukauden välein käynyt asiakas käy nyt jopa 3-4 kuukauden välein käyttämässä palvelut näiden kalliiden hintojen takia. Tosiasia on se että asiakashan on se joka maksaa loppupeleissä nämä nousseet arvonlisäverot.

Pidemmän päälle tämä tulee antamaan työttömiä parturi-kampaajia kun parturi-kampaaja yrittäjät eivät enää voi palkata työntekijöitä, vähennetyn asiakasmäärän/tarpeen takia ja työntekijöille/yrittäjille itselleen ei riitä asiakkaita. Työttömille parturi-kampaajille valtio joutuu tulevaisuudessa maksamaan työttömyyskorvausta, valtion rahoista. Mikäli ALV olisi alempi, kuten aiemmin, kuluttajalla olisi varaa käyttää palvelut ja tämä antaisi loppujen lopuksi valtiolle saman veromäärän. Nykyisellä verotuksella kärsii kaikki, sekä parturi-kampaajat, yrittäjät että kuluttajat!

Jan Antin

Jan Antin