Väärien henkilötietojen esittäminen kriminalisoitava

Väärien henkilötietojen esittäminen kriminalisoitava

15.1.2018

OM 12/52/2018

Ehdotamme, että väärien henkilötietojen esittäminen viranomaisille (poliisi, rajavartija yms.) tai järjestystäylläpitäville tahoille (järjestyksenvalvoja yms.) säädetään rikoslaissa rangaistavaksi teoksi. Lisäksi ehdotamme, että henkilön jäädessä kiinni "väärästä paikasta" esim. alaikäinen ravintolasta, tulisi seuraamus ensisijaisesti lakiarikkoneelle henkilölle ja vasta senjälkeen tapauskohtaista harkintaa käyttäen toiselle osapuolelle, mikäli voidaan kiistatta osoittaa heidän laiminlyöneen valvontavelvoitteensa.

Ravintola-ala on Suomessa iso sekä merkittävä työllistäjä. Jokaisella pienemmälläkin paikkakunnalla on vähintään yksi ravintola. Nykyinen lainsäädäntö on todella epäoikeudenmukainen ravintoloita kohtaan. Suomen laissa ei ole määritelty väärän henkilötiedon antamista kielletyksi. Tästä seurauksena joka vuosi ympäri Suomen lukuisia ravintoloita on kiinni viikon-kaksi "remontissa". Alaikäiset ovat aina yrittäneet saada käsiinsä alkoholia sekä päästä baareihin, ja tulevat aina yrittämään. Henkilödokumenttien tarkastaminen nuorelta on hyvin vaikeaa, koska monesti kuvat ovat jo vuosia vanhoja jolloin hiustyylit ovat muuttuneet ja nuoret kasvaneet. Luonnollisesti on tahoja, jotka tietoisesti rikkovat lakia mutta he ovat pieni vähemmistö. Onko oikein, että nuoren onnistuessa päästä sisälle isomman sisaruksen papereilla on seurauksena tuhansien eurojen menetys ravintoloitsijalle sekä hänen henkilökunnalleen?

Ravintolahenkilökunta ja portsarit eivät voi tuntea kaikkia ihmisiä ketä ovesta tulee sisälle. Henkilökunnan olisi näinollen edes lähtökohtaisesti voitava luottaa siihen, että esitetty henkilötodistus on aito. Nykyisellään ei ole mitään syytä nuoren silmissä olla kokeilematta onneaan, koska seuraamuksia ei ole.

Saman kolikon toinen vielä vakavampi puoli on väärien henkilötietojen antaminen rajalla Suomeen tultaessa. Miksi on hiljainen hyväksyntä sille, että ulkomailta tullaan Suomeen kertoen väärä nimi sekä todellisuutta nuorempi ikä? Nykysuomessa ei kenelläkään ole mitään oikeaa hyväksyttävää syytä antaa väärää henkilötietoa, joten miten on mahdollista että kyseistä asiaa ei ole laissa kielletty?

Miksi Suomessa on laillista valehdella ja harhauttaa viranomaisia? Näin se ei saisi mennä. Pieni pykälä, iso vaikutus monien elämään.

Joni Juhana Salmi Imatra

Vesa Tapio Ruotsalainen Rautjärvi