Onnettomuus- ja rikospaikalla kuvaaminen kriminalisoitava.

29.12.2017

2 245 kannatusilmoitusta

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 29.6.2018.

Onnettomuus- ja rikospaikalla kuvaaminen kriminalisoitava.

29.12.2017

OM 2/52/2018

Onnettomuus- ja rikospaikalla kuvaaminen ja videoiminen pitää kriminalisoida.

Onnettomuuspaikalla ja julkisilla paikoilla tapahtuneiden sairauskohtausten yhteydessä tapahtuva kuvaaminen ja videoiminen on lisääntynyt. Suomen lainsäädäntö kuvaamisesta on ajalta ennen älypuhelimia. Esimerkiksi Saksassa v. 2016 onnettomuuspaikalla kuvaaminen on kielletty sakkojen ja jopa vuoden vankeuden uhalla. Poliisilla on myös oikeus takavarikoida kuvausväline. Suomessa poliiseilla ei tätä oikeutta ole. Onnettomuuspaikalla kuvaaminen häiritsee ensihoito- ja pelastustoimen työtä ja rikkoo onnettomuuden uhrien ja heidän omaistensa oikeuksia. Toisten hätää ei pitäisi saada kuvata. Missä on uhrien kunnioitus ja ihmisarvo? Entä jos onnettomuuspaikalta julkaistaan kuvia sosiaalisessa mediassa ja uhrien omaiset kuulevat onnettomuudesta ensimmäisenä sieltä? Suomen poliiseilla pitää olla oikeus poistaa kuvaajalta kuvausväline onnettomuuspaikalla ja antaa sakot pelastustoimen häirinnästä.

Tiina Partanen

Tiina Partanen