Aloite sähköisen henkilökortin käyttöönottamiseksi, e-kansalaisuus.

29.12.2017

Aloite sähköisen henkilökortin käyttöönottamiseksi, e-kansalaisuus.

29.12.2017

OM 1/52/2018

Ehdotan, että jatketaan Suomessa 1999 esitellyn sähköisen henkilöllisyyskortin kehitystyötä. Valmis kortti määrättäisiin lailla pakolliseksi jokaiselle täysi-ikäiselle Suomen kansalaiselle. Kuvallisessa henkilöllisyyskortissa olisi myös siru- ja lähimaksukortin ominaisuudet. Tämä yksi kortti toimisi henkilöllisyystodistuksena, ajokorttina, Kela-korttina, kirjastokorttina, ladattavana matkakorttina, veriryhmätunnisteena, kauppaketjujen bonuskorttina, pankkien maksu- ja luottokorttina, bensakorttina, lounaskorttina, liikuntakorttina jne.. Tavoitteena olisi valtion ylläpitämä järjestelmä, joka on turvallinen ja ennen kaikkea jokaisen meidän arkipäiväistä elämää huomattavasti yksinkertaistava. Viron e-kansalaisuuteen verrattava järjestelmä, mutta laajennettuna.

Valtion myöntämä ja ylläpitämä yhden kortin järjestelmä helpottaisi jokapäiväistä elämää. Varkaus- ja katoamistapauksissakin yhden kortin kuollettaminen ja uusiminen on huomattavasti helpompaa, kuin usean erillisen kortin.

Jouni Santtu Tapani Sierilä Vantaa

Jouni Santtu Tapani Sierilä Vantaa