Tupakan "freebase"-nikotiinin määrä ilmoitettava

30.3.2013

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 30.9.2013.

Tupakan "freebase"-nikotiinin määrä ilmoitettava

30.3.2013

Lakiehdotus

OM 68/52/2013

Kaiken myynnissä olevan tupakan niin sanotun freebase-nikotiinin, eli vapaaemäsmuodossa olevan nikotiinin, määrä pitää ilmoittaa prosentteina pakkauksen kyljessä.

Ruokakaupoissa myynnissä olevaan tupakkaan lisätään aineita, jotka pahentavat nikotiiniriippuvuutta. Tyypillisimmin lisätyt aineet ovat ammoniakki ja urea, ja ne lisäävät tupakan riippuvuutta saamalla nikotiinin imeytymään nopeammin verenkiertoon. Ilmiö perustuu siihen, että lisäaineet muuttavat tupakansavun happamuutta eli pH-arvoa. Tupakansavu on luonnostaan lievästi hapanta, mutta lisäaineiden avulla se muutetaan niin sanottuun freebase- eli vapaaemäsmuotoon.

Päihteet ja huumeet aiheuttavat sitä kovemman riippuvuuden, mitä nopeammin ne imeytyvät verenkiertoon, sillä tällöin keho oppii yhdistämään päihteen käyttämisen siitä syntyvään hyvän olon tunteeseen. Tämän vuoksi esimerkiksi crack-kokaiini on addiktoivampaa kuin tavallinen kokaiini, ja heroiini on addiktoivampaa suonensisäisesti kuin piipussa poltettuna, vaikka päihdyttävä aine on sinänsä sama. Ilmiö selittää myös, miksi nikotiinilaastareihin ei synny samanlaista riippuvuutta kuin tupakkaan. Nikotiini imeytyy elimistöön laastarista hyvin hitaasti, vaikka sitä imeytyy kokonaisuudessaan yhtä suuria ellei suurempia määriä.

Lisäaineetonta tupakkaa saa nykyään pääasiassa erityisistä tupakkakaupoista. Kaiken myynnissä olevan tupakan freebase-nikotiinin määrä pitäisi kuitenkin ilmoittaa prosentteina askin kyljessä, jotta kuluttajat voisivat valita, kuinka addiktoivaa tupakkaa he haluavat polttaa. On syytä uskoa kyseessä olevan kansanterveydellisesti tärkeän asian, sillä monet tupakoitsijat luultavasti alkaisivat suosia vähemmän addiktoivia merkkejä. Freebase-nikotiinin määrä vaihtelee suuresti tupakkamerkistä riippuen. Yhdessä merkissä voi olla jopa kymmenen kertaa enemmän freebase-nikotiinia kuin jossakin toisessa merkissä.

Tupakan haittavero on perusteltu, sillä tupakoinnin aiheuttamien sairauksien hoitaminen on kallista. On kuitenkin moraalisesti ongelmallista että haittaveroa joutuvat maksamaan yksityishenkilöt, kun taas jotkin tupakkayhtiöt tarkoituksellisesti pahentavat tupakoinnin aiheuttamia ongelmia ja hyötyvät siitä taloudellisesti. Tupakkayhtiöt ovat yhtäläisesti vastuussa tupakoinnin aiheuttamista ongelmista, mikäli ne ovat tietoisilla valinnoilla pyrkineet niitä lisäämään.

Tuukka Aleksanteri Virtaperko

Tuukka Aleksanteri Virtaperko