Aloite päätöksenteon muuttamisesta vakuutusyhtiöiden maksuvelvollisuudesta vakuutetulle vahingon sattuessa

23.11.2017

Aloite ei saanut vaadittua 50 kannatusilmoitusta 23.12.2017 mennessä.

23.11.2017

OM 111/52/2017

Lailla on turvattava vakuutetun (=asiakkaan) oikeus saada oikeudenmukainen päätös vakuutuksesta vahingon sattuessa. Nykyään jokaisen vakuutusyhtiön oma asiantuntija päättää, että saako vahingon kärsinyt asiakas korvauksen vahingostaan vai ei. Järjestelmä on siten vakuutusyhtiötä suosiva. Ehdotan tehtäväksi laki, jolla muodostettaisiin ns. asiantuntijapooli päättämään yhdessä ryhmänä kaikista vakuutusyhtiöiden päätöksistä, vähintäänkin oikeudella muuttaa vakuutusyhtiön päätöstä tai jopa kieltää vakuutusyhtiöiltä ns. vakuutusyhtiöiden omien asiantuntijoiden päätökset.

Nämä ns. vakuutusyhtiöiden omat asiantuntijat ovat taloudellisessa suhteessa kulloiseenkin vakuutusyhtiöön, joten päätöksien riippumattomuus on vähintäänkin kyseenalainen. Ja toisaalta tasa-arvoisuus kaikkien vakuutettujen välillä paranisi, kun kaikkien vakuutusyhtiöiden päätökset tehtäisiin saman asiantuntijapoolin tietämyksen perusteella. Tämän poolin asiantuntijat eivät siis saisi olla minkään vakuutusyhtiön palveluksessa, eivät saisi olleetkaan, eikä heillä saisi olla mitään muuta suhdetta kuin asiakassuhde mihinkään vakuutusyhtiöön. Ei saisi olla osakkeen omistajana tms., vain ja ainoastaan asiakkaana tarvitsemiensa vakuutuksien kautta.

Kari Ilvonen Kuopio

Kari Ilvonen Kuopio