Kansalaisaloite avioliittolakiin avio-oikeuden muuttamisesta

Kansalaisaloite avioliittolakiin avio-oikeuden muuttamisesta

16.11.2017

OM 106/52/2017

Nykyinen lainsäädäntö avio.oikeudesta johtaa pääsääntöisesti kohtuuttomiin osituskirjoihin jossa esimerkiksi selkeästi vähemmän omaisuutta omistava ja puolisoiden yhteistä omaisuutta vähemmän kartuttanut osapuoli saa kohtuutonta hyötyä riitatilanteissa ositusta tehdessä. Näin ollen lakia on muutettava seuraavasti:

1. Avioerotilanteessa aviopuolisoiden avio-oikeus oikeus sellaiseen omaisuuteen jonka osapuolet ovat hankkineet ennen avioliiton solmimista kohta on muutettava niin että avio-oikeus ei koske ennen avioliiton solmimista hankittua omaisuutta kuten esimerkiksi Norjassa on käytäntönä

2. Avioerotilanteessa avio-oikeus ei automaattisesti kata oikeutta puoleen toisen aviopuolison kartuttamaan omaisuuteen vaan osapuolten omaisuuden kartuttaminen otetaan huomioon osituksessa niin että osituksen piiriin jäävä omaisuus määritetään prosentuaalisesti suhteessa siihen kuinka osapuolet ovat yhteistä omaisuutta avioliiton aikana omalta osaltaan kerryttäneet.

3. Avioerotilanteessa aviopuolisoiden avioliiton aikana tehdyistä rahalainoista on ositukseen oltava ennen ositusperusteen syntyä tehty virallinen lainasopimus jotta laina voidaan hyväksyä osituksen piiriin kuuluvaksi. Sanallisella sopimuksella tehdyt lainat eivät automaattisesti kuulu osituksen piiriin.

Nykyinen vanhentunut avioliittolain osa jossa määritellään puolisoiden välilnen avio-oikeus toisen omaisuuteen on auttamattomasti vanhentunut ja lakiin on välittömästi tehtävä muutoksia jotta jatkossa vältytään kohtuuttomilta ja epäoikeudenmukaisilta ratkaisuilta tasinkoa määriteltäessä.

Sami Henrik Korpela Oulu

Sami Henrik Korpela Oulu