Liikennevaloista oikealle kääntyminen sallittavaksi myös punaisen palaessa, jos siitä ei ole vaaraa eikä haittaa

1.12.2017

1.12.2017

OM 104/52/2017

Ajoneuvon oikealle kääntyminen liikennevaloista pitäisi sallia myös punaisen valon palaessa, mikäli siitä ei ole vaaraa eikä haittaa muille tiellä liikkujille. Sellainen tilanne on tyypillisesti silloin, kun jalankulkijoita ei ole sillä hetkellä ajoneuvon edessä eikä kääntymisuunnassa olevalla suojatiellä. Nykyisin suoraan ajaville ja oikealle kääntyville valo usein vaihtuu vihreäksi samaan aikaan ja samalla vaihtuu valo vihreäksi myös niille jalankulkijoille, jotka oikealle kääntyvän kääntymissuunnassa ylittävät suojatietä. Jos oikealle kääntyminen olisi sallittu erityistä varovaisuutta noudattaen vasten punaisia valoja, pääsisi ajoneuvo oikealla olevan suojatien yli silloin kun sillä ei ole jalankulkijoita.

Aloitteen mukainen lain tai asetuksen muutos ei aiheuttaisi vaaraa, eikä haittaa missään tilanteissa nykyistä säädöstä enempää, mutta eräissä tapauksissa nopeuttaisi liikennettä ja suojaisi myös jalankulkijoita risteävällä suojatiellä. Vastaava sääntö on käytössä eräissä muissa maissa.

Esko Salminen Helsinki

Esko Salminen Helsinki