Sisältöön | Selaa aloitteita | Ohje | Tulosta

Laki liikenteen palveluista on kumottava henkilö- ja tavarakuljetuksia koskien

2.11.2017

372 kannatusilmoitusta

Kannatusilmoituksia tässä palvelussa 372

Kuvaajassa näytetään vain Kansalaisaloite.fi-palvelussa kerätyt kannatusilmoitukset. Kuvaaja päivittyy vuorokauden vaihtuessa.
Voit upottaa kuvaajan omille verkkosivuillesi täältä.

Kannattaminen vaatii vahvan tunnistautumisen. Tunnistautumisen jälkeen voit kannattaa myös muita aloitteita. Nimesi ei tule näkyviin Kansalaisaloite.fi:ssä.

Lue lisää tunnistautumisesta, yksityisyydensuojasta ja julkisuudesta.

Kannata aloitetta

Kansalaisaloitteen otsikko

Laki liikenteen palveluista on kumottava henkilö- ja tavarakuljetuksia koskien

Aloitteen päiväys

2.11.2017

Aloitteen muoto

Lakiehdotus

Oikeusministeriön asianumero

OM 99/52/2017

Aloitteen sisältö

Laki liikenteen palveluista (320/2017) eli ns. liikennekaari sisältää enemmän riskejä ja haittoja henkilö- ja tavarankuljetussektorille kuin arvioituja hyötyjä. Lain negatiiviset vaikutukset tulevat heikentämään kotimaista työpaikkaomavaraisuutta kuljetusalalla. Yrittäjien ja kuljetusyritysten toimintaedellytykset ovat vaarassa jo nykyisessä jatkuvasti kiristyneessä kilpailutilanteessa ilman liikennekaaren haittojakin.

Etenkin maaseutu tulee kärsimään liikennekaaresta, koska asemapaikka- ja päivystysvelvoitteen poisto heikentää palvelun saatavuutta varsinkin harvaan asutuilla alueilla.

'Liikennekaari' poistaa taksialalta yrittäjäkurssivaateen sekä vähentää koulutusta. Tämän suuntainen alalle pääsyn madallus ei ole kuluttaja- eikä liikenneturvan mukaista. Se pitää estää pitämällä laki ennallaan. Paikallistuntemusvaatimus ja kielivaade on kirjattava lakiin. Suomen kielen taito on ehdoton perusedellytys turvalliselle taksitoiminnalle.

Laki on kumottava.

Perustelut

Esitetyssä laissa liikenteen palveluiksi on haittavaikutuksia, joita ei ole huomioitu kattavasti riskienhallinnan näkökulmasta.

Asemapaikka – ja päivystysvelvoitteen poisto heikentää palvelun saatavuutta etenkin maaseudulla. Taksit karkaavat kysynnän perässä kasvukeskuksiin ja kaupunkeihin. Maaseudulla ei ole toimivaa joukkoliikennettä, joten kuljetuspalvelujen heikko tarjonta kiihdyttää maaseudun autioitumista ja pienten syrjäisten kuntien muuttotappiota kasvukeskusten eduksi.

Kuluttajahinnat nousevat markkinaehtoisen hinnoittelun ja hintakaton poiston myötä. Tämä aiheuttaa kuluttajalle epävarmuutta ja lisää pelkoa käyttää taksipalveluja varsinkin yöaikaan. Kun taksoja ei ole ja jokaisella yrittäjällä on oma hinta, se luo huutokaupan ja kaaoksen varsinkin sesonkiaikoina. Nämä riskit on minimoitava ja pysyttäydyttävä entisessä hinnoittelumallissa.

Julkisuudessa KELA ja STM ovat ottaneet vahvasti kantaa vahvistetun taksan poistoon. Nykyinen toiminnassa oleva taksialan ja Kelan yhteisprojekti, sähköinen suorakorvaus, on säästänyt miljoonia euroja verovaroja vuositasolla tarkasteltuna. Hinnoittelun vapautumisen johdosta kulut todennäköisesti kasvavat ja verovaroja tuhlataan vahvistetun taksan poiston myötä.

Taksiluvan muuttaminen henkilöliikenneluvaksi, joka sallii yhdellä luvalla jopa kymmenen taksiautoa, on tarkasteltava uudelleen. Lupamuutos heikentää päätoimisten yrittäjien elinkeinoa, koska uusi laki mahdollistaa myös muille elinkeinonharjoittajille oman kuljetuskaluston hankkimisen. Tämä muutos on huono harmaan talouden ennaltaehkäisyn näkökulmasta. Yrittäjien yhdenvertainen kohtelu ei toteudu, koska uusi laki antaa sivutoimiselle yrittäjälle mahdollisuuden hankkia 10 000 euroa vuodessa ilman alv-velvoitetta. Tällä tavoin liikennekaari saattaa päätoimiset ja sivutoimiset yrittäjät eriarvoiseen asemaan.

Lakiesitys rikkoo yrittäjien yhdenvertaisuutta sekä tasapuolista kohtelua. Tämä on jäänyt perustuslakivaliokunnalta huomioimatta, vaikka yhdenvertainen kohtelu on perustuslakiin kirjattuna.

Liikennekaari, laki liikenteen palveluista ei tuo hyvinvointia hyvillä yhteyksillä. Se heikentää maailman tunnetuinta ja turvallisinta taksijärjestelmää, suomalaista taksia.

Aloitteen taloudellinen tuki

Ei ole

Kannatusilmoitusten keräystavat

  • Kansalaisaloite.fi

Vastuuhenkilöt

Vireillepanijat

Ville-Veikko Kuivalainen Siilinjärvi


Edustajat

Ville-Veikko Kuivalainen Siilinjärvi
Kotilahdentie 31 71800 Siilinjärvi
ville.kuivalainen@nulldnainternet.net
0400376807

Sami Antero Kilpeläinen Vantaa
sami.a.kilpelainen@nullgmail.com

Piia Maarit Kattelus Seinäjoki
piia.kattelus@nullseinajoki.fi


Varaedustajat

Väinö Kuivalainen Siilinjärvi
vaino.kuivalainen@nullhunajatupa.fi