Perintö- ja lahjaverosta luopuminen

6.11.2017

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta tunnistautua sähköisesti, voit tehdä kannatusilmoituksen tulostettavalla esitäytetyllä lomakkeella.

Perintö- ja lahjaverosta luopuminen

6.11.2017

OM 101/52/2017

Aloitteen ensisijainen kieli

Ruotsi

Aloite koskee Lahja ja Perintäverolain muutosta, Laki 1940/378, jossa lahja- ja perintöverosta luovutaan.

Lahja- ja perintöverosta luovuttiin Ruotsissa jo 2004, Norja luopui vastaavasti verosta 2014. Kyseinen lahjavero on yhteiskunnalle ongelmallinen ja aiheuttaa ongelmatilanteita avio- tai avopuolisoiden, rekisteröityneen parisuhteen tai muun läheisen kuoleman tapahtuessa. Perintövero on myös moraalisesti ongelmallinen, lähiomaisen kuoleman yhteydessä valtio rankaisee surijaa vaatimalla veroa yhteisestä omaisuudesta.

Perintäveron seurauksena moni siirtää omaisuuttaan ulkomaille välttääkseen veronkantoa. Lisäksi vero kohtelee kansalaisia epäoikeudenmukaisesti ja epätasaisesti. On olemassa tapauksia, joissa perijällä ei ole pääomaa veron maksamiseksi ja on näin pakotettu myymään yhdessä hankkimaansa omaisuutta.

Vero vaikuttaa myös yrittäjyyteen, sillä estetään tai ainakin vaikeutetaan pitkäaikaista yritystoimintaa, kyseinen vero vaikeuttaa pk-yritysten sukupolvenvaihdoksia ja näin vaikuttaa suoranaisesti yritystoiminnan jatkuvuuteen. Sukupolvenvaihdokset pitkittyvät ja näin yrittäjien keski-ikä nousee. Sukupolvenvaihdokset ovat jo ennestään vaativia ja vaikeasti toteutettavissa, perintövero vaikeuttaa ennestään hankalaa prosessia.

Perintövero sinällään on turhan kova, kohdistuu jo ennestään verotettuun tuloon. Nämä verot edistävät eriarvoisuutta, eivät vähennä. Yhteenvetona todettakoon, että perintä- ja lahjavero ovat yksi Suomen talouden kehittymisen estokiviä. Kyseisen veron poistaminen luo uusia mahdollisuuksia luomalla ja säilyttämällä työpaikkoja ja edistämällä kasvua, näin voimme myös parantaa koulutuksen ja hoitoalan edellytyksiä – näin verotus on järkevämpää ja veroihin käytetyt varat voidaan ohjata talouden kasvuun.

• Paperilomakkeet

Tähän mennessä muualla kerättyjen kannatusilmoitusten yhteismäärä

Kerääjän ilmoittama arvio: 0 kpl

Esitäytetty kannatusilmoituslomake tulostettavana PDF-lomakkeena

Vastuuhenkilöt keräävät kannatusilmoituksia aloitteeseensa paperilomakkeella. Jos haluat tehdä kannatusilmoituksen paperilomakkeella verkkopalvelun sijaan, tulosta alla oleva PDF-lomake, täytä siihen tietosi ja lähetä se oheiseen postiosoitteeseen. Postittaminen tapahtuu kannattajan kustannuksella ja vastuulla.

Frihetsvägen 36 B24 65200, Vasa Finland

Christian Björn Erik Pundars Vaasa