Järjestyksenvalvojia peruskoulujen välituntialueille

17.7.2017

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 17.1.2018.

Järjestyksenvalvojia peruskoulujen välituntialueille

17.7.2017

OM 70/52/2017

Me kahden koulukiusatun lapsen vanhempina olemme huolissamme koulujen resursseista puuttua koulukiusaamiseen. Opettajat eivät enää nykyään pysty puuttumaan koulukiusaamiseen, varsinkaan fyysiseen sellaiseen. Siksi Suomen peruskouluihin tarvittaisiin koulutettuja järjestyksenvalvojia joilla olisi lupa puuttua tilanteeseen myös fyysisesti. Tämä voitaisiin järjestää kahdella tavalla joko lisäkouluttamalla opettajia tai kouluttamalla ja palkkaamallaa ns. nuorisojärjestyksenvalvojia jotka ovat valmiita työskentelemään lasten ja nuorten kanssa. Eli ehdotamme että laissa velvoitettaisiin koulut pitämään huolta siitä että ainakaan fyysinen kiusaaminen EI enää olisi mahdollista. Kun tämä Suomen KiVa- koulu on niin nähty ja turhaksi todettu.

Haluamme turvata sen että yksikään lapsi EI enää joudu koulussa pahoinpitelyn kohteeksi. Ja se pitää meidän mielestä turvata lailla.

Janne Olavi Rannikko

Janne Olavi Rannikko