Kouluille oikeus erottaa oppilas määräajaksi

Kouluille oikeus erottaa oppilas määräajaksi

17.5.2017

OM 56/52/2017

Esitän että lakiin tulee kirjata pykälä joka antaa peruskouluille oikeuden koulun sisällä tehtävällä päätöksellä erottaa oppilas määräajaksi (max. 3kk).

Suomen peruskouluissa tapahtuu järkyttävä määrä koulukiusaamista ja tämän kiusaamisen kuriin saamiseksi ei ole olemassa kunnollisia keinoja koska laki ei salli oppilaan koulusta erottamista määräajaksi ilman monimutkaista prosessia.
Tällä hetkellä jos toisten oppilaiden koulunkäyntiä toistuvasti/pitkäkestoisesti häiritsee joku tietty oppilas ei koulu voi häntä erottaa omalla päätöksellään määräajaksi. Päätöksen tekee useasta henkilöstä koostuva lautakunta ja käsittely on monesti hidasta ja paljon työtä vaativaa. Tämä myös nostaa koulun kynnystä viedä asioita lautakunnan käsiteltäväksi.
Joka vuosi Suomessa tekee itsemurhan lukuisia alaikäisiä lapsia pitkälti koulukiusaamisesta aiheutuneiden henkisten ongelmien takia. Kiusatun itsetunto on poljettu usein niin alas että lapsi katsoo ettei muuta ulospääsyä ole kuin itsemurha.

Reijo Tapani Suomela Lahti

Reijo Tapani Suomela Lahti