Laki Evankelis-Luterialaisen ja Ortodoksi kirkkojen asemasta

18.4.2017

Aloite ei saanut vaadittua 50 kannatusilmoitusta 18.5.2017 mennessä.

Laki Evankelis-Luterialaisen ja Ortodoksi kirkkojen asemasta

18.4.2017

OM 51/52/2017

Me allekirjoittaneet esitämme, että eduskunta aloittaa Kirkkolain 1054/1993, Ortodoksi kirkkoa koskeva lain 10.11.2006/985 ja Laki verotusmenettelystä 1558/1995 kumoamiseksi, jotta Evankelis-luterilaisen ja Suomen ortodoksikirkkojen lainsäädännölliset erityisasemat puretaan ja nämä yhteisöt muutetaan uskonnollisiksi yhteisöiksi. Samalla näitä kirkkoja koskevat verolait ja muut erityisasemat muutetaan vastaamaan uutta tilaa.

Suomen evankelis-luterilainen ja Suomen ortodoksi kirkkomme erityisasema on muuttunut Suomen liittymisestä Euroopan Unionin jäseneksi ja kansainvälistymisen vuoksi. Suomen perustuslain mukaan jokaisella kansalaisella on (6§) yhdenvertaisuuden ja (11§) Uskonnon ja omantunnon vapaus,mutta se ei toteudu nykylainsäädännön kautta.

Suomen evankelis-luterilainen ja ortodoksi kirkkomme nauttivat niin laajoja erityisasemia, jotka eivät kuulu enää nykyaikaiseen yhteiskuntaan.

Nykyaikana Evankelis-luterilainen kirkko on muuttunut enemmän poliittiseksi toimijaksi jota valtion ei pidä suojella. Valtio voi tarvittaessa erityislailla ja erityisellä budjettirahoituksella varmistaa kirkon muiden tehtävien hoidosta kuten muun muassa hautauksesta ja kirkonkirjojen ylläpidosta.

• Paperilomakkeet

Tähän mennessä muualla kerättyjen kannatusilmoitusten yhteismäärä

Kerääjän ilmoittama arvio: 0 kpl

Jukka Anssi Wallin Helsinki