YLI 3500kg PAINAVAN AJONEUVON KULJETTAJAN VELVOLLISUUS ESTÄÄ AJONEUVON LUVATON HALTUUNOTTO TAAJAMASSA JA YLEISÖTILAISUUKSIEN LÄHEISYYDESSÄ

9.4.2017

Aloite ei saanut vaadittua 50 kannatusilmoitusta 9.5.2017 mennessä.

9.4.2017

OM 49/52/2017

TIELIIKENNELAKI
6 luku
(xx pykälä)
Yli 3500kg painavan ajoneuvon kuljettajan velvollisuus estää ajoneuvon käyttö ulkopuolisilta taajama-alueella, festivaalialueilla ja virallisten yleisötilaisuuksien läheisyydessä

Yli 3500kg painavan ajoneuvon kuljettajan on taajama-alueella, festivaalialueella tai sellaisen alueen läheisyydessä, jossa on käynnissä yleisötilaisuus, varmistettava, että henkilö, jolla ei ole käyttö-oikeutta kyseiseen ajoneuvoon, ei voi ottaa ajoneuvoa luvatta haltuunsa käyttäen ajoneuvon virta-avaimia:

1) linja-autossa,

2) pakettiautossa,

3) kuorma-autossa.

Mikäli ajoneuvon apulaitteet toimiakseen vaativat ajoneuvon moottorin olevan käynnissä, on ajoneuvon käyttö ulkopuolisilta oltava estettynä muulla viranomaishyväksytyllä ajon estävällä laitteella.

Lakialoitteen tarkoitus on pyrkiä ehkäisemään raskaan ajoneuvon luvaton haltuunotto ja ajoneuvon käyttäminen vahingoittamistarkoitukseen taajama-alueilla, festivaalialueilla ja yleisötapahtuma-alueilla, joissa on huomattava määrä jalankulkijoita.

Lisäksi lakialoitteen tarkoitus on ohjata raskaan ajoneuvojen kuljettajien toimintatapoja sellaisiksi, että yleinen turvallisuus lisääntyy.

Mikäli lainsuunnittelussa lakialoite säädettäisiin ilman alueellista rajoitetta, vahvistettaisiin sillä yhä voimakkaammin kuljettajien tapakäyttäytymistä sellaiseksi, että ajoneuvon luvaton haltuunotto vaikeutuisi kaikkialla.

Rangaistusta määrättäessä, tulisi ottaa huomioon laissa tarkoitetun kuljettajan huolimattomuuden mahdollistaman vahingonteon vakavuus. Jotta kuljettajien toimintatapa saataisiin ohjattua halutuksi, tulisi rangaistus määrittää vähintään yhtä suureksi kuin kaupallisessa liikenteessä on määrätty väärästä kuormauksesta (10 päiväsakkoa).

Kimmo Juhani Vanhamäki Tuusula

Kimmo Juhani Vanhamäki Tuusula