Aloite humanitäärisen syyn perusteella suojelun palauttamisesta ulkomaalaislakiin

6.4.2017

2 454 kannatusilmoitusta

6.4.2017

OM 48/52/2017

Ehdotan, että lakimuutoksella 674/2015 ulkomaalaislaista 22 päivänä toukokuuta 2015 poistettu humanitäärisen syyn perusteella tehtävä suojelu palautettaisiin ulkomaalaislakiin ja aiempi poistopäätös näin kumottaisiin.

Muutoksen johdosta palautuspäätösten osuus turvapaikkapäätöksissä on noussut merkittävästi. Tämän johdosta ihmisten palautukset esim. Irakiin ja Afganistaniin ovat merkittävästi lisääntyneet.

Mielestäni ihmisiä ei tulisi palauttaa maihin, jossa heidän henkensä voi olla uhattuna ja tästä johtuen Suomen lainsäädännön tulisi sallia aina harkinnanvaraisuus tilanteissa, joissa turvapaikan määräytymisen perusteet eivät muuten täysin täyty.

Nykyisen lain kirjaimen mukaan esim. henkilökohtaisesti koettu kidutus tai henkeen kohdistuvat uhkaukset esim. muiden kuin viranomaisten toimesta eivät ole riittävä peruste turvapaikan myöntämiselle. Tämä asettaa ihmiset vaaraan maissa, joissa viranomaisilla ei ole täyttä kontrollia koko maan alueella.

Miika Aleksi Kostamo Vantaa

Tino Tajendra Singh Helsinki