Yhteishuoltajien asumistuki tasapuoliseksi

25.3.2017

Aloite ei saanut vaadittua 50 kannatusilmoitusta 25.4.2017 mennessä.

Yhteishuoltajien asumistuki tasapuoliseksi

25.3.2017

OM 36/52/2017

Yhteishuoltajuudessa olevat lapset tulee asumistuen määrää laskiessa katsoa kirjoilla oleviksi molempien huoltajien virallisissa osoitteissa.

Nykytilanne on se, että vain sen huoltajan, jonka osoitteessa yhteishuollossa olevat lapset ovat kirjoilla, ruokakunnan koko voidaan merkitä todellisena. Pienituloisissa perheissä tämä asettaa lasten hyvinvoinnin (mahdollisuus omaan henkilökohtaiseen tilaan ja rauhaan) kyseenalaiseksi sen vanhemman luona, jossa ei pienien tulojen ja asumistuettomuuden(asumistuen ruokakunnan koossa huomioidaan vain osoitteessa virallisesti kirjoilla olevat)vuoksi kyetä tarjoamaan riittävää asumistilaa lapsille. Lisäksi lasten virallinen osoite aiheuttaa useissa eroperheissä riitaa, työtä kunnan lastenvalvojille ja näin ollen lapset ovat "riitakapuloina". Lapset vaistoavat vanhempien riitelyn. Lasten luonapito on haastavaa, jos lapsia on useita ja tilaa vähän. Mikäli toinen vanhemmista on toista voimakastahtoisempi, hän voi nykykäytännössä rajoittaa toisen vanhemman lasten luonapitoa sillä perusteella, ettei toisella vanhemmalla ole heille tarpeeksi tilaa.

Tiina Annukka Tyni Oulu

Tiina Annukka Tyni Oulu