Kansanedustajan osallistuminen täysistuntoihin vaikuttaa palkkioon

3.3.2017

Aloite ei saanut vaadittua 50 kannatusilmoitusta 3.4.2017 mennessä.

Kansanedustajan osallistuminen täysistuntoihin vaikuttaa palkkioon

3.3.2017

OM 22/52/2017

Kansanedustajan saama palkkio tästä luottamustehtävästä riippuisi osittain siitä osallistuuko kansanedustaja eduskunnan täysistuntoihin. Mikäli kyseinen henkilö estyy sairastumisen vuoksi tämä ei vaikuttaisi palkkioon, mutta tätä varten vaadittaisiin lääkärintodistus. Heidi Lämsän kirjoittamassa artikkelissa (HS 25.5.2015) kerrotaan kuinka lääkärit tällä hetkellä ovat huolestuneita siitä että mikäli kansanedustaja joutuu ottamaan sairauslomaa niin lääkärille hakeudutaan silti liian harvoin.

Kansanedustajan tehtävä on erittäin tärkeä luottamustoimi ja sillä että palkkio olisi riippuvainen osallistumisesta eduskunnan täysistuntoihin voitaisiin varmistaa se että kyseiset henkilöt suorittavat tätä tärkeää tehtävää. Tällä hetkellä kansanedustajan palkkio on lähtötasoltaan 6 407 euroa kuukaudessa mutta tämän palkkion saadakseen ei kyseisen henkilö tarvitse edes olla paikalla eduskunnassa. Tällaisia väärinkäytöksiä varten ehdotan että palkkion lähtötaso laskee 3407 euroon kuukautta kohti ja jokaiseen täysistuntoon osallistuminen tuo osallistumispalkkion arvoltaan 3000 euroa kuukautta kohti. Mikäli kansanedustaja joutuu jäämään pois täysistunnosta, sen kuukauden osallistumispalkkiota leikataan 6,25% jokaista poissaoltua täysistuntoa kohti.

Kirjoitan tämän aloitteen sillä olen huolissani esimerkkitapauksista joissa kansanedustaja on ollut pitkillä sairauslomilla ilman että he toimittavat eduskuntaan lääkärintodistusta. Ymmärrän että voi olla tilanteita jolloin lääkärintodistuksen toimittaminen viivästyy mutta kuten suomalaiseen työmoraaliin kuuluu, työntekijä toimittaa lääkärintodistuksen niin pian kuin mahdollista. Kansanedustajan tehtävä on edustaa kansaa ja mikäli hän ei osallistu luottamustehtävään johon hänet on valittu, miten hän kertoo mielipiteensä asioista joiden takia hänet on valittu eduskuntaan? Haluan että suomalaiset politiikan kärkinimet heräävät ja eivät anna sellaisten henkilöiden jotka ovat valittu luottamustehtävään pilata kansalaisten luottamusta koko eduskuntaan.

Antti Mikael Mehtälä Rovaniemi

Antti Mikael Mehtälä Rovaniemi