Kauppojen elintarvikkeiden hintojen alentaminen päiväyksien rajoissa pakolliseksi sekä hävikkiruoan kokonaan poisheittäminen laittomaksi.

6.3.2017

1 626 kannatusilmoitusta, joista muualla kerättyjä 118

6.3.2017

OM 21/52/2017

Lailla pitäisi säätää kauppojen ylijäämäruoan vähentämistä ja sen edelleen jakamista seuraavalla tavalla:

Kauppojen nykyinen yleinen käytäntö, alennus -30% viimeisenä käyttöpäivänä tai ”parasta ennen” -päivänä ei ole riittävä alennus ruoasta, joka menee niin pian vanhaksi. Kauppojen täytyisi laittaa "viimeinen käyttöpäivä"-leimalla merkatut tuotteet samana päivänä -60% alennukseen. Parasta ennen-leimalla merkatut tuotteet tulisi laittaa samana päivänä -45% alennukseen. Myös pakkausvialliset tai valikoimasta poistuvat tuotteet tulisi laittaa alennukseen. -30% olisi riittävä alennus, koska tavara on muuten käyttökelpoinen. Pilaantumista lähenevät kasvikset ja hedelmät tulisi myös alentaa johonkin sopivaan kilohintaan. Myös leivän ja maidon hintaa tulisi päiväyksien rajoissa alentaa -45% vaikka sitä olisi suuri määrä.

Kauppojen täytyisi luovuttaa alennuksien jälkeen myymättä jääneet elintarvikkeet ruoka-apuun, seurakunnille, yhdistyksille, ruokajonoihin tms. Jos kauppa haluaa, se voisi myös jakaa ylijäämäruoan ilmaiseksi suoraan kaupasta. Järkevämpää kuitenkin olisi että ruoka myytäisiin isommalla alennuksella asiakkaille viimeisenä käyttöpäivänä tai parasta ennen päivänä.

Kaiken ylijäämäruoan kokonaan poisheittäminen tulisi tulla rangaistavaksi teoksi. Kauppojen pitäisi lisäksi miettiä miten hävikkiruoan määrää saisi päivittäin vähennettyä.

Kauppojen ylijäämäruoan kuljetuksen ja jaon kustannukset ovat paljon ruoka-apuyhdistysten harteilla ja vapaaehtoistyön varassa. Tällä hetkellä ruoka-apuyhdistykset ja vapaaehtoiset kuljettavat kauppojen ylijäämäruokaa järjestöille, ruokajonoihin ja seurakuntiin. Yhteinen pöytä- projekti Vantaalla on hyvä esimerkki uusista ruoka-avun toimijoista. Yhdistyksellä on kuljetukseen tarvittavat kylmäautot ja riittävät kylmäsäilytystilat. Toiminta noudattaa Eviran ohjeistuksia (Eviran ruoka-apuohje).

Ruoka-avun toimijoiden työ suhteellistuisi, jos hävikkiruoka myytäisiin isommalla alennuksella suoraan kaupoista, eikä sitä tarvitsisi kuljettaa kaikkea kaupan ulkopuolelle jaettavaksi ruokajonoihin tai yhdistyksille. Vapaaehtoisia tarvittaisiin tähän valtava määrä.

Hyvinvointivaltion hyvinvointi ei tule nykyään hyötykäyttöön kun syömäkelpoista ruokaa heitetään roskiin vielä monissa kaupoissa. Tämä laki toisi kauppojen toimintaan järkeä. Hyvää tavaraa ei saa heittää pois. ”Parasta ennen”- päiväyksellä merkatut tuotteet ovat vielä hyvää tavaraa. Liha- kana- ja kalatuotteet pilaantuvat herkästi viimeisen käyttöpäivän jälkeen, mutta tästä voi vähävarainen asiakas saada päivän proteiiniannoksen, joka on välttämätön jokaiselle. Viimeisenä käyttöpäivänä esimerkiksi kypsentämättömän liha-, kana- tai kalatuotteen voi vielä pakastaa, mutta ei mielellään enää tämän päivän jälkeen. Suomessakin kärsitään nälästä. Parasta olisi että vähävarainenkin asiakas löytäisi omasta lähikaupastaan sopivanhintaista syötävää, eikä tarvitsisi aina turvautua ruokajonoihin. Tämä käytäntö säästäisi paljon ylimääräistä työtä sekä ruoka-avun saralla että myös kaupoissa. Varakkailla asiakkailla ei välttämättä ole aikaa tai mahdollisuutta valmistaa ruokaa viimeisenä käyttöpäivänä ostetusta tuotteesta, mutta vähävaraisella eläkeläisellä tai työttömällä olisi tähän varmasti aikaa ja mahdollisuus. Ei siis ole pelkoa että tuore ruoka jäisi hyllyyn tämän lain myötä.

Kauppaan tai kauppiaaseen tyytyväinen asiakas voisi parantaa kaupan tilannetta valitsemalla tuotteista kaupan talouden kannalta paremman tuotteen eli päiväyksistä huonomman. Tai vaihtamalla jonkun tuotteen kalliimpaan, kuten tavallisen maidon luomumaitoon. Kaupan talous pitäisi parantua tämän lain myötä, saamalla asiakkaat tyytyväisemmäksi ja tätä kautta kannattamaan kaupankäyntiä hyvinvointivaltiossa. Hyvien elintarvikkeiden poisheittäminen on törkeä teko.

Jos alennuksien jälkeen hävikkiruokaa vielä jää hyllyyn, ruoan kuljettamiseen ja jakamiseen voisi pyytää apua yhdistyksiltä, evankelisluterilaiselta kirkolta tai muilta seurakunnilta, joita löytyy pienistäkin Suomen kaupungeista.

• Paperilomakkeet

Tähän mennessä muualla kerättyjen kannatusilmoitusten yhteismäärä

Kerääjän ilmoittama arvio: 118 kpl

Linkit muihin verkkosivuihin