Töihin paluun jouduttaminen muuttamalla päivähoitomaksut verovähennyskelpoiseksi kuluksi

28.2.2017

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 28.8.2017.

28.2.2017

OM 19/52/2017

Ehdotus muuttaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettuun lakiin ja asetukseen perustuvat kunnalliset päivähoitomaksut ansioverotuksessa vähennyskelpoiseksi rahamääräksi sekä valtion verotuksessa että kunnallisverotuksessa.
Perheen sisäisesti voitaisiin joustavasti sopia jaetaanko vähennys molemmille vanhemmille vai osoitetaanko vähennys vain toiselle vanhemmista.

Esimerkkinä:
Keskimääräiset tulot vuonna 2015 olivat miehillä 33 193 € ja naisilla 24 545 €.
(lähde: tilastokeskuksen verkkosivut).
Esimerkin mukaisilla tuloilla 2 päivähoidon piirissä olevan lapsen (toinen alle 3v. ja toinen yli3.) taloudessa päivähoitomaksut ovat vuoden ajalta n.4800€, joka n.20% perheenpienempituloisen ansiotulosta ennen verotusta.

Kuukausitasolla esimerkin naisen tulot n.2000€,
verojen jälkeen käytettäväksi jää n.1600€,
josta kahden lapsen hoitomaksuihin kuluu keskimäärin n.400€,
jolloin muihin kuluihin (esim. auton ylläpitoon työssä käymisen mahdollistamiseksi) jää vain n.1200€.

Mikäli pienempi tuloinen pysyy kotona,
kunnes nuorimmainen lapsista täyttää 3v
ja hoitaa lapsia kotona saa hän n.700€/kk (hoitoraha ja -lisä sekä kuntalisä) -

mikäli ansiot ovat vielä tuota yllämainittua keskimääräistä heikommat, niin ero kaventuu huomattavasti.
(esim. 1500€ kk ansioilla ei hoitomaksujen ja verojen jälkeen jää enää kuin 800€/kk, joka on vain n.100€/kk enemmän) -- näin on selvää, että varsinkin pieni palkkaisiin tehtäviin palaaminen ei houkuttele, kun "saman rahan saa kotiin".

Töihin paluun nopeuttamiseksi ehdotan verovähennysoikeutta, jolloin kunnallisiin päivähoitomaksuihin käytetty rahamäärä voitaisiin laskea vähennysoikeudelliseksi ansioverotuksessa sekä valtion verotuksessa että kunnallisverotuksessa.

Esimerkin perheellä vaikutus olisi vuositasolla pelkästään valtion verotuksien osalta n.900€ perheen kohdentaessa vähennykset täysimääräisesti parempi tuloisen verovähennykseksi - kansantaloudelle hyödyllisenä perheen molemmat henkilöt alkavat nopeammin saamaan ansioita ja maksamaan veroja sekä perheelle ei enää makseta hoitorahaa ja hoitolisää.

Linkit muihin verkkosivuihin

Paavo Sakari Tanni