Uskontokritiikki pois rikoslaista

31.1.2017

2 483 kannatusilmoitusta

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 31.7.2017.

Uskontokritiikki pois rikoslaista

31.1.2017

Lakiehdotus

OM 10/52/2017

Ehdotamme rikoslain uudistamista uskonrauhapykälän osalta niin, että siitä poistetaan seuraava lavea muotoilu, joka rajoittaa uskontojen arvostelua sakko- ja vankeustuomion uhalla:

[Joka] julkisesti pilkkaa Jumalaa tai loukkaamistarkoituksessa julkisesti herjaa tai häpäisee sitä, mitä uskonnonvapauslaissa (267/1922) tarkoitettu kirkko tai uskonnollinen yhdyskunta muutoin pitää pyhänä, [on tuomittava uskonrauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.]

Ehdotamme lakia korjattavaksi seuraavaan muotoon:

Rikoslaki
17 luku
10 § (24.7.1998/563)
Uskonrauhan rikkominen

Joka meluamalla, uhkaavalla käyttäytymisellään tai muuten häiritsee jumalanpalvelusta, kirkollista toimitusta, muuta sellaista uskonnonharjoitusta taikka hautaustilaisuutta, on tuomittava uskonrauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Modernissa oikeusvaltiossa ihmisiä ei tule tuomita uskontokritiikistä. Tällä hetkellä ideologioiden ajatuksia saa arvostella vapaasti, mutta jos samansisältöiset ajatukset esitetään uskonnon nimissä, niiden arvostelusta voi saada sakkoja tai jopa vankeustuomion. Suomen tulee siirtyä sananvapaudessa Ruotsin, Norjan ja Islannin tasolle, joissa laki mahdollistaa uskontojen kritisoinnin ilman pelkoa sakko- tai vankeusrangaistuksesta. Aloitteen alullepanijat eivät kannusta ketään tarkoituksella panettelemaan mitään uskontoa tai aiheuttamaan mielipahaa minkään uskontokunnan edustajille.

• Paperilomakkeet

Tähän mennessä muualla kerättyjen kannatusilmoitusten yhteismäärä

Kerääjän ilmoittama arvio: 0 kpl

Linkit muihin verkkosivuihin