Valeuutisten tekeminen ja levittäminen kiellettävä lailla

Valeuutisten tekeminen ja levittäminen kiellettävä lailla

19.1.2017

OM 6/52/2017

Esitämme, että eduskunta ryhtyisi valmistelemaan lakia, joka kriminalisoi julkisuudessa levitettävien valheellisten tietojen, uutisten, raporttien ja huhujen sekä vihapuheen laatimisen ja levittämisen. Lain valmistelussa valheilla ja vihapuheella lyöminen pitää rinnastaa fyysiseen lyömiseen ja päälle karkaamiseen. Erityinen paino rangaistavuuteen pitää asettaa teon suunnitelmallisuudelle samalla tavalla kuin sille asetetaan paino murhan ja tapon määrittelyssä.

Valheellisia tietoja ja valeuutisia käytetään enenevässä määrin omien tai oman viiteryhmän etujen itsekkääseen ajamiseen. Ne aiheuttavat usein arvaamatonta vahinkoa kohteilleen: henkilöille, henkilöryhmille, yrityksille tai muille yhteisöille. Sama koskee tarkoitushakuista vihapuhetta, jolla kohdetta pyritään suunnitelmallisesti vahingoittamaan ja mustamaalaamaan. Syrjäytyminen yhteiskunnasta pitäisi näissä tapauksissa rinnastaa tapetuksi tai murhatuksi tulemiseen. Nykyisen lainsäädännön mahdollistama puolustautuminen on liian tehotonta ja hidasta, koska uutiset ja viestit leviävät tietoverkoissa hyvin nopeasti. Valheilla ja vihapuheella lyöminen on vahingollista mutta niistä langetettavat tuomiot tulevat vuosien kuluttua eivätkä hyvitykset korvaa kohteille aiheutuvia vahinkoja. Kansalaisten oikeusturva kohenisi merkittävästi, jos valheilla ja vihapuheella lyöminen ymmärrettäisiin selvästi rikokseksi tai rikkomukseksi samalla tavalla kuin fyysinen lyöminen. Sama oikeusturva pitäisi sallia myös julkisuuden henkilöille. Eihän heitäkään saa lyödä fyysisesti, miksi sitten sallittaisiin valheilla tai vihapuheella lyöminen.

Esko Lauri Ilmari Alasaarela Oulu

Esko Lauri Ilmari Alasaarela Oulu