31.12.2016

420 kannatusilmoitusta, joista muualla kerättyjä 50

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 30.6.2017.

31.12.2016

OM 1/52/2017

Kansalaisaloite

Otsikko:

Taustaa:
Itsenäinen Suomi täyttää vuonna 2017 sata vuotta. Kun Suomen itsenäisyyttä vastaan v. 1939-45 asein hyökättiin, Suomea puolustamaan lähdettiin nurisematta. Nyt nuo silloiset nuorukaiset ja nuoret naiset ovat ikäihmisiä, joiden loppuelämä pitää saada niin hyväksi kuin mahdollista. Kunniavelka on maksettava.
Yhteiskunnan taloudellisten mahdollisuuksien ollessa rajalliset tuon kunniavelan maksamiseen tulee luoda laajemmat resurssit. Veteraanijärjestöt, monet kuntoutuslaitokset ja muut vastaavat on aikanaan perustettu veteraanien elinolojen parantamiseksi, mutta aika on ajanut niiden ohi. Veteraanit, joiden keski-ikä on jo lähes 95 vuotta, eivät useinkaan enää kykene osallistumaan em. palveluihin ja toimintoihin.
Se omaisuusmassa, jonka veteraanijärjestöt ovat viime vuosikymmenien kuluessa keränneet, on suuri, mutta ei juurikaan hyödytä enää veteraaneja. Järjestöistä on tulossa, ja osin jo tullutkin, eräänlaisia muisto- ja perinneyhdistyksiä, joiden päätöksenteossa sodan käynyt sukupolvi on enää marginaalissa. Valta alkaa olla nuoremmilla.

Esitys:
Valtiovalta panostaa veteraanijärjestötoimintaan ja muihin sotaveteraaneille tarkoitettuihin kohteisiin vuosittain miljoonia euroja avustuksina ja verohelpotuksina. Koska tuon panostuksen pääosa ei enää tavoita sen varsinaisia kohteita veteraaneja, yhteiskunnan kaikki veteraaniavustukset tulee vastaisuudessa kohdistaa veteraaneille itselleen.
Jotta valtiovallan taloudelliset panostukset veteraaneille hyödyttäisivät muiden sijasta nimenomaan veteraaneja, ehdotamme lainmuutoksia rintamaveteraaneja koskeviin erillislakeihin sekä uutta veteraanilakia, jossa tilanne korjataan. Tavoitteena on lopettaa kaikki suora ja välillinen taloudellinen tuki veteraanijärjestöille ja samalla päättää, että tästä vapautuneet resurssit kohdistetaan suoraan veteraaneille, heidän itsensä käytettäväksi.
Lisäksi esitämme, että näin vapautuvia resursseja voidaan soveltuvin osin käyttää myös sotaorpojen elinolojen parantamiseksi, sillä heidän kohtalonsa valtiovalta unohti aikanaan vuosikymmeniksi.
Kun tällainen päätös tehdään satavuotiaan itsenäisyytemme juhlapäätöksenä vuonna 2017, pääsemme vihdoinkin maksamaan osan siitä mittaamattoman suuresta kunniavelastamme, jonka olemme velkaa näille vuosien 1939-45 sotien miehille ja naisille.

1. Kunniavelka on maksettava.
2. Nykyset keräystuotot eivät ohjaudu riittävässä määrin veteraaneille itselleen.
3. Byrokratia ja muut väliportaat syövät veteraaneille tarkoitettua suoranaista tukea kohtuuttomasti.
4. Tilannetta on mahdollisuus muuttaa aloitteessamme mainituilla keinoilla.

• Paperilomakkeet

Tähän mennessä muualla kerättyjen kannatusilmoitusten yhteismäärä

Kerääjän ilmoittama arvio: 50 kpl

Pasi Veikko Pekkonen