Aloite taistelu- ja kamppailulajien ikärajan asettamiseksi

24.12.2016

Aloite ei saanut vaadittua 50 kannatusilmoitusta 24.1.2017 mennessä.

Aloite taistelu- ja kamppailulajien ikärajan asettamiseksi

24.12.2016

OM 138/52/2016

Allekirjoittaneet ehdotamme, että alaikäisen lapsen osallistuminen taistelu- ja kamppailulajiharrastukseen, jossa päähän suuntautuva isku, lyönti tai potku on sallittua, lain voimalla kiellettäisin.

Viimeisen noin kymmenen vuoden aikana on syntynyt valtava määrä taistelu- ja kamppailulajeja. Niitä harrastavien seurojen ja näiden jäsenmäärä ovat edelleen kovassa kasvussa. Kyseessä olevat lajit olivat alunperin pääasiallisesti aikuisten lajeja, mutta nykyään lapsiharrastelijoiden määrä on kasvanut rajusti.

Taistelu- ja kamppailulajeista varsinkin ne, joissa päähän suuntautuva isku, potku tai lyönti ovat sallittuja ovat terveydelle vahingollisia ja jopa hengenvaarallisisa. Kuolleita ympäri maailmaa on paljon. Muun muuassa Australian lääkäriliitto (AMA) esittää juuri tämän aloitteen tekemisen aikana nyrkkeilyn kieltämisen kokonaan.

Lapsia on kasvatettava empatiakykyiseksi ihmiseksi, joka kunnioittaa toisen ihmisen loukkaamattomuutta ja koskemattomuutta. Urheilulaji, jossa lasta kehotetaan hyökkäämään toisen lapsen kimppuun, lyömään, iskemään ja potkimaan tämän päätä, muistuttaa kukko- ja koirataistelua. Lapsen psykologisen kehityksen kannalta se on erittäin haitallinen.

Kyseessä on uusi ilmiö, joka ei tullut vielä lainsäätäjien näköpiiriin.

Lakialoitteen tavoitteena on suojella lasta tämän terveyttä vaarantavilta ja henkisen kehityksensä kannalta haitallisilta urheilulajeilta.

György Kádár Vaasa

Ildiko Kádár Helsinki