Ehdotus lainvalmisteluun ryhtymisestä naisyrittäjien tukemiseksi äitiys- ja vanhempainvapaalla 2500 eurolla.

23.12.2016

Aloite ei saanut vaadittua 50 kannatusilmoitusta 23.1.2017 mennessä.

23.12.2016

OM 137/52/2016

Suomen eduskunnan tulee aloittaa lain valmistelu, jolla tuetaan päätoimisena toimivia naisyrittäjiä heidän ollessa äitiys- ja vanhempainvapaalla 2500 euron kertakorvauksella. Tuki maksetaan yritykselle ei yrittäjälle henkilökohtaisesti. Tuen saamiseksi yrityksen tulee olla Suomeen rekisteröity.

Eduskunta on hyväksynyt lakiesityksen vanhemmuudenkulujen tasaamiseksi 2 500 euron kertakorvauksella äidin työnantajalle. Uudistus tulee voimaan 1.4.2017.
Lakia valmisteltaessa ja hyväksyttäessä on kuitenkin unohdettu kokonaan päätoimisena toimivat naisyrittäjät.

Suomessa on noin 86 000 naisyrittäjää, joka on kolmannes kaikista yrittäjistä. Naisten yrittäjyys on paljolti yksinyrittäjyyttä ja myös naisyrittäjien määrällinen kasvu painottuu yksinyrittäjyyteen. Naiset ryhtyvät yrittäjiksi aktiivisemmin 35–44 -vuotiaina. Naisten yrittäjyysintoon 20–34-vuotiaina vaikuttavat perheenperustamisesta aiheutuvat pakolliset kustannukset yritystoiminnalle .
Naisyrittäjän jäädessä äitiys- ja vanhempainvapaalle, joutuu hän tuona aikana maksamaan yritystoiminnasta aiheutuvat pakolliset lakisääteiset maksut sekä mahdolliset muut toiminnan kulut, vaikka hänellä ei olisi äitiys- ja vanhempainvapaan (n.9kk) aikana yritykselle tulevia tuloja. Tämä voi pahimmassa tapauksessa kaataa yritystoiminnan.
Tukemalla naisten yrittäjyyttä äitiys- ja vanhempainvapaan ajalla, edesautamme pohjaa, jolla nainen on tasavertainen miesyrittäjien kanssa.

• Muu verkkopalvelu
  • Paperilomakkeet

Tähän mennessä muualla kerättyjen kannatusilmoitusten yhteismäärä

Kerääjän ilmoittama arvio: 0 kpl