Kansalaisaloite traktoreiden ja eräiden muiden moottoriajoneuvojen tasapuolisesta verotuksesta.

19.12.2016

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 19.6.2017.

19.12.2016

OM 135/52/2016

Kansalaisaloite

Me allekirjoittaneet kansalaiset vaadimme että hallitus ryhtyy viipymättä valmistelemaan lain ja asetusten muuttamista siten että Suomessa rekisteröidyt maatalous-,liikenne ja muut traktorit ja moottorikäyttöiset maatalouslaitteet kuten puimurit ja kaivinkoneet, laitetaan samanlaisen vuotuisen veron alaisiksi kuin veneet, moottoripyörät ja moottorikelkat.

Ehdotamme vuotuisen veron määräksi 150€/laite joka on saman suuruinen kuin hallituksen esitys moottoripyörien osalta.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastojen mukaan ko. moottorikäyttöisiä laitteita on Suomessa yli 500.000 kappaletta, joten verokertymä olisi huomattavasti suurempi kuin veneiltä, moottoripyöriltä ja moottorikelkoilta kerättävä summa.

Tämä osoittaisi että valtio kohtelee kaikkia moottoriajoneuvoja tasapuolisesti.

Hallituksen esityksen mukaan jatkossa myös lähes arvottomasta, rekisterissä olevasta veneestä, moottoripyörästä ja moottorikelkasta joutuu maksamaan vuosittaisen veron, joka perustuu ainoastaa omistamiseen.
Ottamalla tässä aloitteessa mainitut laitteet samanlaisen omistukseen perustuvan vuosittaisen veron alaisiksi, osoittaa valtio pyrkivänsä kohtelemaan kaikkia kansalaisiaan yhdenvertaisin perustein, ilman että jokin tietty ryhmä saisi erityistä kohtelua.

• Paperilomakkeet

Tähän mennessä muualla kerättyjen kannatusilmoitusten yhteismäärä

Kerääjän ilmoittama arvio: 0 kpl

Mika Olavi Laakso