Seksuaalirikokset rinnastettava murhaan, mitä tulee ensikertalaisuuteen

27.11.2016

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 27.5.2017.

Seksuaalirikokset rinnastettava murhaan, mitä tulee ensikertalaisuuteen

27.11.2016

OM 127/52/2016

Esitän rikoslakia muutettavaksi siten, että seksuaalirikoksista tuomittaessa toimittaisiin samalla tavoin kuin murhan tapauksessa, mitä tulee ns. ensikertalaisuuteen. Ts. vaadin, että seksuaalirikoksista annetut tuomiot ollaan vankilassa ns. "päivästä päivään" eli niitä ei puoliteteta tai olla vankilassa 2/3 tuomiosta.

Raiskauksiin syyllistyy usein ei-suomalaissyntyperäinen ihminen. By definition, hän on ensikertalainen rikollinen Suomessa. Näin jo muutenkin naurettavan lyhyet vankeusrangaistukset puolitetaan.

Oikeusministeri, Lindströmin (laborantti koulutukseltaan) mukaan raiskaus ei ole törkeä rikos. Mistä hän voi sen tietää? Edesmennyt isäni oli suuren keskussairaalan ylilääkäri. Hänen ystävänsä ja ylilääkärikolleega oli psykiatrian ylilääkäri. Tämän, yhden parhaista psykiatreista, kanta oli ja on toinen. Hänen mukaansa raiskaus pilaa Naisen koko elämän. Mihin tämä toteamus perustui? Siihen, että hän työssään oli kohdannut ja kohtaa näitä tämän törkeän rikoksen uhreja.

Raiskauksiin syyllistyy usein ei-suomalaissyntyperäinen ihminen. By definition, maahantulija on ensikertalainen rikollinen Suomessa. Näin jo muutenkin naurettavan lyhyet vankeusrangaistukset nykyisin vielä puolitetaan.

Toisin kuin oikeusministeri väittää, raiskaus tai joukkoraiskaus on erityisen törkeä rikos. Se on törkeä rikos, koska se pilaa Naisen ja uhrin koko loppuelämän, ja vaikuttaa läheisiin. Siitä on tuomittava nykyistä ankarammin. Mielestäni luopuminen tuomion puolittamisesta tai lyhentämisestä kahteen kolmasosaan korjaa nopeiten tämän vääryyden ja epäkohdan rikoslaissa.

En ole juristi, mutta en näe ehdotustani perustuslain vastaisena, koska se koskee kaikkia seksuaalirikokseen syyllistyviä samalla lailla; on tekijä kantasuomalainen, suomalainen tai maahantulija.

Mikko Henrik Sakari Kahanpää

Mikko Henrik Sakari Kahanpää