Kellojen kesäaikaan muuttamisen lopettaminen

Kellojen kesäaikaan muuttamisen lopettaminen

10.10.2016

OM 103/52/2016

Ehdotan valtioneuvostolle, että he ryhtyisivät valmistelemaan asetusta/lakia siitä että kellojen kesäaikaan siirtäminen ja sen jälkeen tietysti syksyllä ajan palauttaminen ns. normaaliaikaan lopetetaan. Pysyttäis aina vain ja ainoastaan normaali ajassa.

Näillä jokakeväisllä ja syksyisillä kellojen siirroilla ei minusta ole nykyään mitään hyötyä, ennemminkin niistä on vain haittaa. Esimerkiksi haitta näkyy kaikkien julkisenliikenteen aikataulumuutoksina, toisinsanoen linjaautot, junat ja lentokoneet joutuvat muuttamaan omia rytmejään. Tietysti aikojen muutokset vaikuttavat myös kaikkien ihmisten rytmeihin, osallle jopa merkittävästi ja voi haitata jopa terveyttä. Kellojen siirto nykyaikana on siis aivan turhaa ja aiheuttaa vain merkittävästi ongelmia ja lisää työtä. Kaikkien ajansiirto ei tapahdu automaattisesti.

Matti Antero Hietanen

Matti Antero Hietanen