Työtön voisi tehdä myös työtä

19.3.2013

1 802 kannatusilmoitusta

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 19.9.2013.

Työtön voisi tehdä myös työtä

19.3.2013

Lakiehdotus

OM 53/52/2013

Ensimmäisen kerran olen tämän tuonut esille jo 18 Toukokuuta 2011

Eläkeläinen voi tienata eläkkeellä ollessaan jopa eläkkeensä verran, eikä se vaikuta eläkkeeseen. Työttömiä voisi koskettaa sama asetus, pitäisi olla mahdollisuus työttömällä tienata vastaavasti niin että se ei vaikuta kelan etuisuuksiin välittömästi. Työtön saa keskimäärin käteen 410€ varsinaista työmarkkinatukea, ja x määrän muita etuisuuksia joilla tuetaan mm asumista ja toimeentuloa.

Työttömillä pitäisi olla mahdollisuus tehdä esim. pätkätöitä kelan maksaman työmarkkinatuen verran niin että se ei vaikuta muihin etuisuuksiin. Tämä toisi myös verotuloja, ja pitäisi työttömiä työkykyisinä ja aktiivisina. Sekä mahdollistaisi työllistymistä paremmin kokonaisvaltaisesti, eikä passivoisi työttömiä.

Kysymys ei ole siitä että ei haluttaisi tehdä töitä, vaan enemminkin siitä että ne pienetkään työt ei motivoi kelan ja työvoimapoliittisen asenteen vuoksi. Paperisota mihin työtön joutuu pätkätöitä tehdessään, on tehty raskaaksi ja aikaa vieväksi jatkuvien hakemuksien ja käsittelyaikojen suhteen. Tämä luo passiivisuutta ja jopa masennusta sekä sairastumista pitkäaikaisille työttömille. Tämän mallin on muututtava, on annettava myös työttömille mahdollisuus parantaa elintasoaan sillä että he voisivat tienata vastaavan summan mitä työmarkkinatuki on ilman että se vaikuttaa etuisuuksiin. Tämä lisäisi myös työttömien kohdalla verotuloja ja näin he tukisivat siltä osin jopa omaa etuisuuden nauttimista yhteiskunnallisesti. Yhteisen hyvinvoinnin ja työkyvyn ylläpitämisen puolesta.

-Lisäisi verotuloja, mikä toisi valtiolle jotain takaisinpäin heiltä jotka nauttivat etuisuuksia.

-Vähentäisi harmaataloutta joiltain osin.

-Lisäisi kulutusta joka toisi verotuloja paikkakunnittain.

-Vähentäisi köyhyyttä ja eriarvoisuutta.

-Lyhentäisi leipäjonoja.

-Avaisi mahdollisuuksia työllistyä paremmin.

-Avaisi ovia jopa itsensä työllistämiseen.

Linkit muihin verkkosivuihin

Jari Taipale