Esikoisrahan maksaminen vanhempien ensimmäisestä lapsesta

20.3.2013

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 20.9.2013.

Esikoisrahan maksaminen vanhempien ensimmäisestä lapsesta

20.3.2013

OM 49/52/2013

Nuorten lapsiperheiden taloudellinen toimeentulo on erityisen haastavassa tilanteessa varsinkin vanhempien ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen. Taloutta koettelevat monenlaiset välttämättömät hankinnat, jotka liittyvät lapsen hoitoon ja hyvinvointiin.

Me allekirjoittajat esittämämme, että valtio maksaa esikoisrahaa 500 € perheen esikoisen syntymän jälkeen. Esikoisrahan saamisen edellytys on, että lapsi on esikoinen molemmille vanhemmille. Raha on kertamaksu, eikä siitä peritä veroa.

Taloudellinen toimeentulo on tärkeä osa perheen hyvinvointia. Varsinkin nuorilla perheillä taloudellinen toimeentulo on usein haasteellista. Ensimmäisen lapsen syntymän yhteydessä joudutaan hankkimaan paljon sellaisia lastenhoitodossa välttämättömiä tavaroita, joita ei enää seuraavalle lapselle tarvitse hankkia.

Suomessa lasten syntyvyys on huolestuttavalla tasolla. Uskon, että tämä tuki ensimmäisen lapsen syntymän yhteydessä olisi osaltaan tukemassa myös syntyvyyden lisääntymistä ja tervettä ikärakennetta.

Samuli Kärkinen

Samuli Kärkinen