Ehdotus lain muuttamisesta, elektronisen parkkikiekon hyväksymiseksi Suomen laissa.

12.3.2013

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 12.9.2013.

12.3.2013

OM 43/52/2013

Suomen laissa tulisi hyväksyä elektronisen parkkikiekon käyttö. Elektroninen parkkikiekko on kahteen erilliseen kellokoneistoon perustuva, digitaalisella näytöllä varustettu laite joka korvaisi nykyisen muovisen, manuaalisesti kuljettajan asettaman parkkikiekon käytön.

Laitteen kello käynnistyy kun auton moottori tärisee, siirtäen näytön näyttämään oikeaa kellonaikaa kahden rinnakkaisen kellokoneiston ansiosta ja pysähtyy osoittamaan aikaa jolloin ajoneuvon moottori sammutetaan. Näin ollen se poistaa mahdollisuuden inhimilliseen unohdukseen asettaa parkkikiekko osoittamaan pysäköintiaikaa. Laite ei sisällä mahdollisuutta että se siirtäisi kelloa itsekseen ajoneuvon ollessa pysäköitynä, eli väärinkäytöstä tai viranomaisten huijaamisesta ei ole kysymys. Sen käyttö ei myöskään poista mahdollisuutta pysäköidä väärin, pysäköidä liian pitkäksi aikaa tai muita varsinaisia pysäköintirikkeitä. Nykyisessä tilanteessa jossa jopa kauppojen pysäköintialueet ovat osin muuttuneet kiekkopaikoiksi ja mahdollisuus saada pysäköintivirhemaksu on kasvanut oleellisesti, eikö olisi oikein/ reilua kansalaisia kohtaan poistaa edes se mahdollisuus siihen unohtamiseen? Kyseessä olevaa laitetta käytetään muualla Euroopassa, esimerkiksi Tanskassa. Käsitykseni mukaan myös Saksa on hyväksynyt laitteen käytön. Mielestäni Euroopan Unioniin kuuluttaessa myös kansalliset käytännöt tulisi yhtenäistää.

Matti Leppänen

Matti Leppänen