NETTIÄÄNESTYS

2.3.2013

1 202 kannatusilmoitusta

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 2.9.2013.

NETTIÄÄNESTYS

2.3.2013

OM 39/52/2013

Ainakin Viro ja Sveitsin kanttoonit ovat jo siirtyneet kansallisissa vaaleissaan nettipohjaiseen äänestämiseen. Äänestysjärjestelmä on saatavissa valmiina ainakin Virosta, joten sen hankkiminen ja modifioiminen Suomeen olisi edullista. Suomi, joka tunnetaan tietotekniikan mallimaana ei ole tätä vielä edes harkinnut.Virossa netin kautta äänestäminen tapahtuu käyttämällä henkilökortin salausjärjestelmää.

Ehdotamme, että Suomessa äänestäminen tapahtuu pankkitunnuksilla, kuten tässäkin kansallisaloitesivustossa.

Äänestyspaikkoja on järjestettävä ylimenokaudeksi vielä monta vuotta, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta äänestää netin kautta. Kaikilla ei ole välttämättä nettiyhteyttä tai pankkitunnuksia. Myöhemminkin voidaan järjestää ilmaisia nettiäänestyspisteitä

Edullisuus - Nettiäänestäminen säästää verovaroja, koska nettiäänestämisen kustannukset ovat marginaaliset sen jälkeen kun järjestelmä on luotu.

Nopeus - Nettiäänestäminen mahdollistaa ääntenlaskun reaaliajassa. Vaalitulos päivittyy sitä mukaa kuin ääniä annetaan.

Helppous - Nettiäänestämisellä saadaan nykyiset äänestysprosentit nousuun. Erityisesti nuoret tulevat äänestämään vilkkaasti, koska he ovat tottuneita netin käyttäjiä. Lisäksi voidaan mennä nykyisiltä vaalikoneilta haluttaessa suoraan äänestämään.

Kansanäänestykset mahdollisiksi - Koska nettiäänestys on halpa, nopea ja helppo, mikä tahansa asia voidaan saattaa kansanäänestykseen netin välityksellä.

Vaalisalaisuuden säilyminen - Vaalisalaisuus säilyy, koska käytetään henkilökohtaisia pankkitunnuksia.

Pekka Salo

Pekka Salo