Kansalaisaloite lääkinnällisen kannabiksen kotikasvatuksen sallimiseksi.

1.8.2015

1 179 kannatusilmoitusta

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 1.2.2016.

Kansalaisaloite lääkinnällisen kannabiksen kotikasvatuksen sallimiseksi.

1.8.2015

OM 116/52/2015

Ehdotan, että lääkekannabiksen kasvatus olisi mahdollista sellaisten henkilöiden osalta, joilla on oikeus lääkekannabikseen lääkkeenä. Lääkekannabis on ms-tautiin mm. paras lääke neuroneita ja aksoneita suojaavan myeliinikadon aiheuttamiin lihasspastisuus-oireisiin, minkä lisäksi kannabinoidit auttavat ms-taudin inflammaatioon mm. estämällä tiettyjen tulehduksellisten sytokiinien tuotantoa ja edistämällä tiettyjen tulehdukselta suojaavien sytokiinien tuotantoa (mm. IL-10).

Suomessa on pelkästään ms-tautia sairastavia n. 7000 henkilöä, jotka kokevat ms-tautiin liittyen invalidisoivia oireita ja johon kannabinoidit vaikuttavat sekä tulehdusta estävästi että neuroprotektiivisesti auttaen mm. lihasspastisuusoireisiin ja hermokipuihin. Ms-taudin lisäksi lääkekannabis auttaa mm. seuraaviin sairauksiin: AIDS, ALS, alzheimer, syöpä, crohnin tauti, epilepsia, fibromyalgia, glaukooma, parkinson, sekä erilaisiin selkärangan vaurioihin, cp-vammaan, lihasspastisuuteen, hermokiputiloihin ja yleisesti mm. stressiin (mm. sytokiinit), ja erilaisiin tulehdustiloihin (kannabinoidien antibioottiset ja antibakteeriset ominaisuudet), sekä useisiin autoimmuunisairauksiin, mutta otan tässä kansalaisaloitteessa kantaa lähinnä vain ms-tautiin lähteiden osalta, koska ms-taudista minulla on omakohtaista kokemusta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettei kyseinen kansalaisaloite käsittäisi myös muitakin sairauksia ja esim. onnettomuuksien aiheuttamia vaurioita, joiden aiheuttamiin oireisiin kannabinoideista on apua.

Lääkekannabiksen kasvatuksen sallimisen suhteen tulisi huomioida valoteho ja kasvatustilan koko eikä niinkään keskittyä kasvatettavien kasvien lukumäärään, koska määrät, mitä eri lajikkeet tuottavat lääkkeenä käytettävää kasvin kukintoa, vaihtelevat huomattavasti ja koska monet lääkelajikkeet tuottavat kohtalaisen pienen sadon. Näin ollen on sama, montako kasvia henkilö kasvattaa tietyssä tilassa ja valoteholla, koska lääkkeeksi kasvatetun kannabiksen kukinnon määrä on täysin suhteessa valotehoon ja tilan kokoon, eikä niinkään kasvien lukumäärään. Ehdotan, että valotehoksi omaan käyttöön kasvattamiseen tulisi riittää yhden 400 w spna-valaisimen tai vastaavan valotehon muulla kannabiksen kasvattamiseen soveltuvalla valaisimella, ellei henkilöllä ole kiputiloja tai muita vaikuttavia seikkoja sairauteensa liittyen, joiden myötä kyseinen henkilö tarvitsee enemmän lääkkeeksi kasvatettua kasvin kukintoa, kuin kyseisellä valoteholla on mahdollista kasvattaa.

Sairastan ms-tautia ja olen saanut ms-taudin remissioon (oireiden lieventyminen/paranemisvaihe, ms-tauti ei tällä hetkellä etene) paleoruokavaliolla, mitä noudatan äärimmäisen tarkasti, sekä lääkekannabiksella, jonka vaporisoin ja juon teenä. Lääkekannabiksen juominen teenä on suurin syy siihen, että oireideni päivittäinen aaltoilu on loppunut (mm. käsissä kaularangan plakin takia) ja että olen pystynyt mm. jatkamaan kitaran soittamista ja säveltämistä, mitä olen tehnyt n. 23 vuoden ajan ja joka loppui ms-diagnoosin myötä, 2010, vuosiksi niin, etten pystynyt säveltämään kitaralla tai soittamaan edellisenä päivänä säveltämääni materiaalia seuraavana päivänä, oireiden aaltoilusta johtuen. Käsissä on silti edelleen jatkuvia puutumis, tunto, -ja hienokoordinaatio ongelmia kaularangan plakista johtuen, mutta koska oireet eivät enää aaltoile, tai oireiden aaltoilu on vähäistä, olen oppinut elämään oireiden kanssa. Kannabinoidien lääkinnällisen hyödyn myötä pystyn myös kirjoittamaan koneella 10-sormijärjestelmällä, joka ei muuten onnistuisi.

Kannabinoidien hyödyt ovat verrannollisia siihen, mitä kannabinoideja lääkekannabislajike sisältää ja missä suhteessa, käsittäen koko kasvin kannabinoidiprofiilin. Lääkinnällisiä kannabinoideja ovat mm. tetrahydrocannabinol, cannabinol, cannabidiol, cannabichromene, cannabigerol, tetrahydrocannabivarin, cannabidivarin, minkä lisäksi mm. terpeeneissä esiintyy lajikekohtaisesti useita lääkinnällisesti hyödyllisiä kannabinoideja, kuten myrseeni tai esim. beta-caryophyllene, mitä mm. mustapippuri, valkopippuri tai oregano sisältää, ja joka toimii CB2-reseptori agonistina (yhteydessä immuunijärjestelmään). Lääkelajikkeista on pyritty karsimaan pois ei-haluttuja vaikutuksia risteyttämällä lajikkeita sellaisten lajikkeiden ja yksilöiden kanssa, minkä tuloksena saadaan lajikkeeseen toivottuja kannabinoidipitoisuuksia, perustuen kyseisen lääkekannabislajikkeen käyttötarkoitukseen. Lääkekannabislajikkeiden siemeniä voi tilata suoraan siemenfirmoilta, joista monilta saa esim. CBD Crew:n siemeniä, jonka lajikkeet ovat suurimmaksi osaksi pitoisuuksiltaan THC/CBD 1:1.

Kannattamalla kansalaisaloitetta hyväksyt, että ihmisillä, joilla on oikeus lääkekannabikseen lääkkeenä, on mahdollisuus kasvattaa lääkkeensä itse. Lääkekannabista käyttävät eivät saa tällä hetkellä minkäänlaista Kelakorvausta lääkeostoistaan, mistä johtuen lääkekannabis on erittäin kallista (n. 300 - 1500,-/kk). Et ota kantaa kansalaisaloitetta kannattamalla, kannabikseen liittyen, muuhun kuin kannabinoidien lääkinnälliseen käyttöön ja hyötyihin. Kansalaisaloitetta kannattamalla, ehdotukseksi lainvalmisteluun ryhtymisestä, tarkoituksesi on helpottaa tuhansien sairaiden ihmisten arkea, joille kannabinoideista on lääkinnällisesti sairautensa tai muutoin toimintakykyynsä vaikuttavien vaurioiden myötä, apua.

Lähteitä:

Lähteet, jotka sisältävät tutkimuksia, käsitellen lähinnä kannabinoidien vastetta ms-taudin inflammaatioon sekä lihasspastisuuteen, ovat kansalaisaloitteen "linkit muihin verkkosivuihin" osiossa.

• Paperilomakkeet

Tähän mennessä muualla kerättyjen kannatusilmoitusten yhteismäärä

Kerääjän ilmoittama arvio: 0 kpl

Linkit muihin verkkosivuihin