Hävikkiruoan pois heittäminen laittomaksi.

14.4.2015

5 493 kannatusilmoitusta

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 14.10.2015.

Hävikkiruoan pois heittäminen laittomaksi.

14.4.2015

OM 59/52/2015

Ravinnoksi kelpaavan hävikkiruoan pois heittäminen laittomaksi toiminnaksi ruokakaupoissa.

Suomessa lähes miljoona ihmistä elää erittäin pienillä tuloilla ja ravinnoksi kelpaavien elintarvikkeiden hävittäminen jätteeksi tulisi kieltää lailla ja jakaa yhteiskunnan vähäosaisille. Tämä nykyinen toimintamalli on järjetön ja moraalisesti väärin. Kaupanala suomessa tekee suurien markkinajohtajien tulosta katsottuna jatkuvaa voittoa ja hekin voisivat avoimesti osallistua vähäosaisten tukemiseen joiden määrä teollisuuden näivettymisen, automaation lisääntymisen ja suurien ikäluokkien eläkkeelle siirtymisen johdosta tulee vääjäämättä kasvamaan ja avun tarve tulee lisääntymään jatkuvasti.

Nyt kaupat maksavat ruokahävikistä jätteenkäsittelykuluja jotka ovat heille kustannus. Kaupanala tietysti sanoo, että jos ruokaa jaettaisi ilmaiseksi niin kuka sitä enää ostaisi. Totuus on kuitenkin se,että ruokaa ei mene hävikkiin niin paljon, etteikö ruoka enää kävisi kaupaksi.

Rapautuvan sosiaalijärjestelmän ja juustohöyläpolitiikan tueksi tarvitaan tälläisiä ratkaisuja jotta yhteiskunnan vähävaraisimmista kyetään pitämään huolta ja vältytään rikollisuuden ja eriarvoisuuden lisääntymisen kierteestä jotka ovat sosiaalijärjestelmän rapautumisen lieveilmiöitä.

Tapio Stigell

Tapio Stigell